Intelligent klientlösning skyddar företag

Kaspersky Endpoint Security 8 for Windows tillsammans med administreringskonsolen Kaspersky Security Center kombinerar proaktivt skydd med molnbaserad intelligens för effektiv IT-säkerhet och hög produktivitet.

Kaspersky Lab lanserar en ny säkerhetslösning för företag, Kaspersky Endpoint Security 8 for Windows tillsammans med administreringskonsolen Kaspersky Security Center. Den nya klientlösningen är utvecklad för förbättrad IT-flexibilitet, vilket i sin tur kan göra det möjligt för företag att uppnå högre produktivitet och snabbhet i arbetet. Lösningen bygger på intelligenta metoder för överlägset skydd mot nya och allt mer sofistikerade hot.

– Med ökad risk för riktade attacker mot företag och fler än 70 000 nya skadliga program varje dag måste företag ändra säkerhetstänkandet och ta fram nya strategier för klientsäkerhet, säger Petr Merkulov, produktchef på Kaspersky Lab. Med vår nya lösning tar vi ett stort steg mot en klientskyddsplattform bestående av sömlöst integrerade säkerhetsmoduler. Vi har förenat molnbaserat realtidsskydd med intelligent, proaktivt klientskydd och skapat ett säkerhetscenter som hjälper företag av alla storlekar att hantera sina system.

Kaspersky Endpoint Security 8 for Windows innehåller ett robust skydd mot skadliga program tillsammans med en rad funktioner för att hantera klienter, inklusive applikationskontroll, webbfiltrering och enhetskontroll. Lösningen är integrerad med det molnbaserade Kaspersky Security Network (KSN) som ger skydd nästan i realtid mot hot och stöd för vitlistning av applikationer.

Oberoende, tyska testorganisationen AV-Test.org har testat Kaspersky Endpoint Security 8 for Windows tillsammans med sex andra liknande lösningar från andra leverantörer. Lösningen från Kaspersky Lab fick högst totalt betyg. Den detekterade 100 procent av utbredda skadliga program, blockerade samtliga zero-day attacker och gav bäst resultat i detektering och borttagning av aktiva skadliga program från en infekterad maskin.

Kaspersky Endpoint Security 8 for Windows administreras genom den nyutvecklade konsolen Kaspersky Security Center som baseras på den tidigare Administration Kit. Konsolen förbättrar IT-produktiviteten genom att centralisera hanteringen av alla klientsäkerhetsprodukter från Kaspersky Lab. Lösningen skyddar både fysiska och virtuella miljöer. Samtidigt är den skalbar för att passa behoven hos både mindre men växande företag och storföretag. Möjligheten att hantera flera plattformar från en enda konsol gör att företag kan bli mer flexibla och snabbare bemöta behoven hos anställda.

– Kaspersky Endpoint Security 8 for Windows är ett viktigt tillägg till vår portfölj av säkerhetslösningar för företag och hjälper dem att vara redo för vad som än händer framöver, säger Eugene Kaspersky, VD och medgrundare av Kaspersky Lab. Tillsammans med tydliga IT-policys hos företagen bidrar lösningen till att skapa en närmast ogenomtränglig IT-säkerhetsstrategi och ge kontroll över attackerna.

Viktiga egenskaper hos Kaspersky Endpoint Security 8 for Windows och Kaspersky Security Center:

• Utökat skydd: ny antivirusmotor med förbättrad teknik för mönsterbaserade signaturer vilket ger effektiv detektering av skadliga program med mindre uppdateringsstorlekar. Nya System Watcher bevakar hela tiden programaktiviteter och kan reparera skador från skadliga program.
  • Integrering med molnet: Kaspersky Endpoint Security 8 for Windows är integrerad med Kaspersky Security Network, en molnbaserad databas över hot som i realtid samlar och utbyter information om filer, länkar och skadlig kod. Kaspersky Labs produkter skyddar över 300 miljoner användare världen över vilket ger ett globalt nätverk av sensorer och kunskap om regionala hot.
  • Applikationskontroll och vitlistning: stärker företagets skydd mot riktade attacker genom att möjliggöra för IT-administratörer att skapa policys för att:
    • tillåta eller blockera applikationer (eller kategorier av applikationer)
    • övervaka och begränsa aktiviteter i applikationer
    • övervaka och prioritera sårbarheter i applikationer (IT-administratörer får centraliserade rapporter om de mest kritiska sårbarheterna i installerade program och möjliga risker)
    • Personal Firewall och Intrusion Detection System, för utökat skydd mot nätverksattacker oavsett av anslutningstyp eller plats
  • Klientkontroll: effektiva verktyg för hantering av enheter och webbfiltrering. Företag kan skapa flexibla och detaljerade policys för olika sorters enheter ner till individuella serienummer. Webbfiltrering gör det möjligt att blockera skadliga webbsidor och oönskat innehåll. Funktionen ger dessutom mycket säker internetaccess vilket är särskilt önskvärt för medarbetare i fält.
  • Hanterbarhet, skalbarhet och stöd för virtualisering:
    • Kaspersky Security Center är ett centraliserat system för att hantera säkerheten och för att skapa användbara rapporter kring alla aspekter av IT-säkerheten, som enheter, applikationer och webbanvändande. Lösningen använder fördefinierade policys och inställningar.
    • Kaspersky Security Center är fullt skalbar och optimerad för att använda i virtuella miljöer, samt har stöd för VMwares virtualiseringsteknik. Det är dessutom möjligt att skapa en hierarki i två nivåer för administrationsservrar på en enda fysisk server för att minska operativa kostnader och konstruera ett enkelt skalbart system för säkerhetshantering. Funktion kräver inte virtualiseringsverktyg från en tredjepartsleverantör.

Pris och tillgänglighet
Kaspersky Endpoint Security 8 for Windows och Kaspersky Security Center ingår I Kaspersky Open Space Security, en IT-säkerhetsplattform för företag. Vänligen kontakta Kaspersky Lab för tillgänglighet och pris.

Bilder: http://newsroom.kaspersky.eu/se

För mer information kontakta:
Ronald Binnerstedt, Kaspersky Lab Nordics
Mobil: +46 (0)703-23 19 94
Email: ronald.binnerstedt@kaspersky.se

Kaspersky Lab är det största antivirusföretaget i Europa. Företaget levererar några av världens mest omedelbara säkerhetslösningar mot IT-hot som antivirus, spionprogram, brottsprogram, hackare, nätfiske och spam. Kaspersky Lab är rankat bland världens fyra största distributörer av säkerhetslösningar för konsumenter. Företagets produkter erbjuder överlägsen detekteringsgrad och har branschens snabbaste reaktionstid vid utbrott av IT-virus för hemmaanvändare, företag och organisationer av alla storlekar samt den mobila IT-miljön. Kasperskys teknik används världen över i IT-säkerhetslösningar och tjänster från branschens ledande IT-säkerhetsleverantörer. Läs mer på www.kaspersky.se. För de senaste nyheterna om antivirus, anti-spionprogram, anti-spam och andra IT-säkerhetsfrågor och -trender, besök www.viruslist.com.

• klientskydd
  • kaspersky endpoint security