Kaspersky Lab fördjupar samarbete med INTERPOL och Europol

Genom två nya samarbetsavtal ska Kaspersky Lab förse de två brottsbekämpande organen med produkter, expertis och löpande stöd.

Det ena samarbetet gäller INTERPOL Global Complex for Innovation (IGCI) i Singapore om innebär att Kaspersky Lab ska förse organisationen med produkter, expertis och löpande stöd. Det andra samarbetet är ett samförståndsavtal med Europol och dess avdelning European Cybercrime Centre (EC3) som banar väg för ett närmare samarbete mellan organisationerna.

– Avtalen innebär ett stort kliv framåt i den globala kampen mot cyberbrott, säger Eugene Kaspersky, VD på Kaspersky Lab. Vårt samarbete med INTERPOL och Europol är viktiga milstolpar för hela säkerhetsbranschen. Denna sorts samarbeten mellan offentliga och privata aktörer är avgörande för att förbättra säkerheten i cyberrymden.

– Samförståndsavtalet utgör en mycket bra grund för att vidareutveckla vårt redan välfungerande samarbete med Kaspersky Lab i vårt gemensamma arbete att förhindra cyberbrott i Europa och utanför regionen, säger Troels Oerting, biträdande chef för Europol och chef för EC3.

Mer information om samarbetena går att läsa här.

• interpol
  • europol
  • cyberbrott
  • cyberkriminalitet

Kaspersky Lab är världens största privatägda leverantör av klientsäkerhetslösningar. Företaget rankas bland världens fyra främsta leverantörer av säkerhetslösningar för klientanvändare*. Kaspersky Lab har under 16 år varit en innovatör inom IT-säkerhet och förser konsumenter, samt små och stora företag, med effektiva digitala säkerhetslösningar. Företaget, med sitt holdingbolag registrerat i Storbritannien, är för nuvarande verksamt i nästan 200 länder och ger skydd åt över 300 miljoner användare över hela världen. Läs mer på www.kaspersky.se.

* Företaget rankades på fjärde plats i IDC:s Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor, 2012. Rankingen publicerades i IDC:s rapport Worldwide IT Security Products 2013-2017 Forecast and 2012 Vendor Shares (IDC #242618, August 2013). Rapporten rangordnar programleverantörer efter försäljningsintäkter från klientsäkerhetslösningar under 2012.