Kaspersky Lab lanserar nya IT-säkerhetsprodukter för företag

En ökad efterfrågan på lätthanterade säkerhetslösningar anpassade efter de alltmer komplexa IT-miljöerna hos företag ligger bakom Kaspersky Labs lansering av nya företagsprodukter.

IT-säkerhet blir en allt viktigare fråga hos dagens företag då hoten både ökar i antal och blir alltmer avancerade. Samtidigt blir företagens IT-infrastruktur ständigt mer komplex med system som bygger på flera olika plattformar i lager. Kaspersky Lab märker av ett ökat behov av lätthanterade men effektiva IT-säkerhetslösningar som skyddar såväl datorer och mobiltelefoner som servrar, lagringslösningar och andra nätverksprodukter från skadliga program.

– Företag köper inte bara en lösning, de behöver en framtidssäker strategi. Vår erfarenhet av lösningar för företag av alla storlekar i kombination med vår expertis inom antivirusskydd har hjälpt oss att ta fram en optimal strategi för IT-säkerhet för företag, säger Eva Maria Matell, Nordenchef på Kaspersky Lab.

Kaspersky Lab har undersökt olika företags behov av skydd mot skadliga program i framtagandet av den nya produktlinjen. För små och medelstora företag erbjuder Kaspersky Lab lösningar som är enkla att använda och som kräver minimalt av interna resurser. Större företag erbjuds mer avancerade lösningar för heterogena IT-miljöer. Den senare sortens lösningar erbjuder effektiv administrering och fungerar tillsammans med andra system, samtidigt som de minimerar negativ påverkan av affärskritiska applikationer.

Huvudpunkterna i Kaspersky Labs strategi för IT-säkerhet är:
● Skydd i världsklass mot skadliga program, för IT-miljöer med flera plattformar
● Optimerade och kostnadseffektiva säkerhetslösningar som ger lägre TCP (Total Cost of Protection)
● Effektiv administrering
● Framtidssäker strategi
● Global support

Effektiv administrering
Då IT-miljön blir alltmer komplex är det avgörande att företagets IT-säkerhetslösning går att administrera effektivt. Kaspersky Lab har därför utvecklat hanteringsverktyget Kaspersky Administration Tool som gör det möjligt för administratörer att implementera och övervaka ett centraliserat skydd för hela företagsnätverket. Flera olika lager av skydd kan därmed konsolideras i ett enda integrerat system. Säkerhetsuppdateringar behöver bara laddas ner en gång till en utvald server och kan från denna distribueras vidare i nätverket. Den centraliserade hanteringen tillsammans med kapaciteten för heterogena IT-miljöer gör att lösningarna passar både mindre företag som lägger ut hantering av antivirusskydd till extern part och större företag med tusentals datorer och utspridd administreringsstruktur.

Global support på lokala språk
Kaspersky Lab erbjuder olika nivåer av serviceavtal för expertsupport anpassat efter varje kunds behov. Business Support Program vänder sig till mindre företag medan större företag omfattas av Enterprise Support Program. Serviceavtalen täcker fyra servicekategorier: Product Improvement & Innovation, Proactive & Self Help Services, Knowledge Transfer and Problem Resolution. Support ges inom en bestämd tidsgräns på kundens lokala språk.

Produkter
Den uppdaterade produktlinjen för företag omfattar bland annat:

Kaspersky Anti-Virus 8.0 for Windows Servers Enterprise Edition
Skyddar data på servrar som kör på Microsoft Windows operativsystem. Den uppdaterade produkten har en skanningprestanda som är 5-7 gånger snabbare än tidigare versionen. Produkten är fullt kompatibel med Microsoft Windows Server 2008 R2, virtualiseringssystem från VMware och andra populära tredjepartslösningar för företagsanvändare.

Kaspersky Anti-Virus for Linux File Server 8.0
Inställningsfunktionen som kontrollerar vilka objekt som inte ska skannas är nu mer flexibel vilket resulterar i högre prestanda och bättre kompatibilitet med olika applikationer. Den uppdaterade produkten stöder plattformar som Novell Open Enterprise Server 2, den senaste versionen av FreeBSD och den populära Samba-servern. Även de nya 32- och 64-bitar versionerna av Red Hat, Fedora, SUSE, open SUSE, Debian GNU och Ubuntu stöds.

Kaspersky Security 8.0 for Microsoft Exchange Servers 2007/2010
Avancerad detektering av skadliga program och spam. Produkten innehåller en fjärde generationens antispammotor som bygger på de senaste teknikerna inom området.

Kaspersky Anti-Virus 8.0 for Lotus Domino
Inkluderar ett väsentligt förbättrat administrationssystem: flera servrar kan konfigureras direkt baserat på en förutbestämd mall. Produkten stöder alla de senaste versionerna av IBM Lotus Domino på serverplattformar från Windows och Linux samt virtualiseringssystem från VMware.

Kaspersky Anti-Virus 8.0 for Microsoft ISA Server and Forefront TMG Standard Edition
Möjliggör centraliserad filtrering av webbtrafik. Utöver skanning av inkommande webbtrafik skannar applikationen utgående trafik från publicerade servrar och VPN-anslutningar. Applikationen stöder nya plattformar, inklusive Microsoft Forefront Threat Management Gateway 2010 och Windows 2008 R2, samt virtualiseringssystem från VMware.

Kaspersky Endpoint Security 8 for Linux
Lösning som skyddar Linux-baserade arbetsstationer. Den uppdaterade versionen har en inbyggd antivirusmotor som ger utmärkt skydd mot alla sorters hot, även de som inte enbart riktar sig mot Linux, utan även exempelvis Windows och Mac.

Kaspersky Endpoint Security 8 for Smartphone
Ger ett pålitligt skydd mot obehörig åtkomst och dataläckage i de fall en mobil enhet tappas eller blir stulen. Lösningen skyddar även mot skadliga program och blockerar oönskade samtal eller meddelanden. Produkten stöder nu BlackBerry och de senaste versionerna av SymbOS9.x och Windows Mobile. Lösningen kan hanteras via Kaspersky Administration Kit, samt Microsoft Mobile Device Manager och Sybase Afaria.

Kaspersky Hosted Security Services
Kaspersky Lab erbjuder även molnbaserade tjänster som flyttar ut företagens yttre försvarsverk till molnet. Kunders e-post- och webbtrafik filtreras och rensas från spam och skadlig kod redan innan trafiken når kunden. Denna sorts lösningar kan snabbt sättas upp för att ge skydd åt medarbetare både på och utanför kontoret.

För mer information om Kaspersky Labs uppdaterade produktlinje för företag, besök http://www.kaspersky.com/business.

Eva Maria Matell, Nordenchef
Mobil: 08-588 376 05
E-post: evamaria.matell@kaspersky.se

Kaspersky Lab är det största antivirusföretaget i Europa. Företaget levererar några av världens mest omedelbara säkerhetslösningar mot IT-hot som antivirus, spionprogram, brottsprogram, hackare, nätfiske och spam. Kaspersky Lab är rankat bland världens fyra största distributörer av säkerhetslösningar för konsumenter. Företagets produkter erbjuder överlägsen detekteringsgrad och har branschens snabbaste reaktionstid vid utbrott av IT-virus för hemmaanvändare, företag och organisationer av alla storlekar samt den mobila IT-miljön. Kasperskys teknik används världen över i IT-säkerhetslösningar och tjänster från branschens ledande IT-säkerhetsleverantörer. Läs mer på www.kaspersky.se. För de senaste nyheterna om antivirus, anti-spionprogram, anti-spam och andra IT-säkerhetsfrågor och -trender, besök www.viruslist.com.

• eva maria matell
  • it-säkerhet