Kaspersky Lab lanserar outsourcad säkerhetstjänst för att skydda distansarbetare

Kaspersky Lab lanserar säkerhetslösningen Kaspersky Hosted Web Security Services/Anywhere+, som är utvecklad för att skydda företagets datorer som finns utanför ett företags nätverk. Den outsourcade säkerhetslösningen gör det möjligt för ett företag att enkelt genomdriva säkerhetsregeler för distansarbetande medarbetare som inte går att ta sig förbi - till skillnad från en VPN-tjänst.

Mobila anställda som spenderar mer tid borta hos kunderna än på kontoret är en säkerhetsutmaning för alla företag. Detta eftersom företags mobila arbetsredskap måste skyddas från internetbrottslighet utanför företagets nätverk med samma effektivitet som om de jobbar inom företagets nätverk.

Kaspersky Hosted Web Security Services är en säkerhetslösning för att skydda de anställdas bärbara datorer. All webbsurfning som görs av anställda både innanför och utanför företagets nätverk omdirigeras via Kaspersky Labs datacenter där deras Internettrafik rensas från skadlig kod. Dessutom kan man också förhindra tillträde till oönskade webbsidor.

Anywhere+ förhindrar anställda att ta sig runt säkerhetsföreskrifter
För att försäkra sig om att anställda inte kan ta sig runt den outsourcade säkerhetstjänsten erbjuder Kaspersky Lab en klientprogramvara, Anywhere+, som installeras på varje klient för att dirigera om nätverktrafiken via Kaspersky Labs Proxy serverar. Där kontrolleras dataströmmen för skadlig kod och filtreras om så behövs. Anywhere+ kan användas med alla typer av Internetuppkopplingar, oavsett om man använder sig av mobilt bredband, trådlöst Internet eller kabel. Även om användaren öppnar en alternativ webbläsare via ett USB-minne så måste Internettrafiken fortfarande gå via Anywhere+. Mobila användare kan inte ta sig förbi denna säkerhetstjänst, till skillnad från VPN-uppkoppling.

Fördelar för både företagsledning och IT-avdelningen

Lösningen gör det möjligt för IT-avdelningen att spara tid samtidigt som de har full kontroll över säkerhetslösningens konfigurering med hjälp av ett webbgränssnitt. Företaget får en professionell lösning utan att behöva investera pengar i hårdvara eller utbildning.

Administratörer kan sätta upp specifika regler för olika användargrupper som avgör vilken typ av webbsidor som användarna kan få tillträde till. Det finns cirka 50 kategorier av webbsidor som man kan välja mellan för att bestämma graden av tillgänglighet för de olika användargrupperna.

För mer information Kaspersky Hosted Web Security Services/Anywhere+ gå till: http://www.kaspersky.se/home/products/business_products/hosted_security/hosted_web_security.rsys

Ronald Binnerstedt

Kaspersky Lab erbjuder världens mest omedelbara skydd mot IT-hot som spionprogram, crime-ware, hackare, phishing och spam. Kaspersky Lab erbjuder överlägsen upptäcktstakt och har branschens snabbaste reaktionstid vid utbrott av IT-virus för hemmaanvändare, företag och organisationer av alla storlekar samt den mobila IT-miljön. Kaspersky-teknologin används i IT-säkerhetslösningar av IT-säkerhetsleverantörer över hela världen. Läs mer på www.kaspersky.se. För de senaste nyheterna om antivirus, anti-spionprogram, anti-spam och andra IT-säkerhetsfrågor och -trender, besök www.viruslist.com

• brandvägg