Kaspersky lanserar nyskapande antivirusskydd för konsumenter

Kaspersky Lab, en ledande utvecklare av säkerhetslösningar, lanserar svenska versioner av Kaspersky Internet Security 2010 och Kaspersky Anti-Virus 2010 som baseras på den allra senaste tekniken inom IT-säkerhet. Det är en helt ny generation av antiviruslösningar som skyddar hemanvändarnas datorer mot intrång och virus.

Version 2010-produkterna baseras på Kaspersky Labs förbättrade antivirusmotor, som har fått ännu bättre kapacitet för upptäckt av skadliga program. De nya versionerna har fler och utökade funktioner, men programmen har lika hög prestanda som tidigare. I Windows Vista utförs vissa programuppgifter dessutom upp till 40 procent snabbare än i de föregående produktversionerna.

Några av nyckelfunktionerna i 2010-versionerna är:
• en Sandbox-teknik för virtualisering och säker körmiljö.
• säkerhet i molnet med Kaspersky Security Network, där information från miljontals användare snabbt ger skydd mot nya hot och kompletterar databaserna med den allra senaste informationen om rena och infekterade filer.
• avancerad och förbättrad HIPS-teknik (Host-based Intrusion Prevention System) som säkerhetsklassificerar okända skadliga program.
• verktygsfält för Internet Explorer och Firefox som varnar användarna om osäkra webbplatser.

- Varje dag dyker tiotusentals nya skadliga program upp. Cyberkriminalitet har blivit en växande industri som omsätter miljontals kronor. Problemets omfattning gör det omöjligt att uppnå heltäckande säkerhet med enbart konventionella skyddsmetoder. På den alltmer varierande marknaden för skadliga program krävs nya metoder. Därför hanteras säkerhet på ett helt nytt sätt i Kaspersky Internet Security 2010, där en stor del av övervakningen utförs centralt, så att skadliga program aldrig ges möjlighet att nå användarens dator, säger Eva Maria Matell, Kaspersky Labs Nordenchef.

Sandbox-teknik skyddar mot skadliga ändringar
Kaspersky Internet Security 2010 ger en ännu säkrare miljö, tack vare en funktion för säker programkörning. Det så kallade "Safe Run-läget" är integrerat med andra antivirustekniker och kan användas med program som webbläsaren, e-postklienten, officeprogram och online chatt-program som till exempel MSN. Funktionen gör det möjligt att köra program i en isolerad miljö, vilket skyddar operativsystemet mot skadliga ändringar samt att skadliga processer startar. Funktionen för säker programkörning gör Internetsurfning i olika webbläsare mycket säkrare och enklare, och det går att köra ett valfritt antal program samtidigt. En grön ram runt programfönstret indikerar att programmet är skyddat.

Säkerhet i molnet med Kaspersky Security Network
Onlinetjänsten Kaspersky Security Network (KSN), som vidarebefordrar information till HIPS-tekniken har också förbättrats. Nätverket har fått snabbare funktioner för detektering och blockering av nya typer av hot. När en KSN-användare startar ett program, jämförs det mot en lista över godkända program på Kaspersky Labs servrar. Därefter säkerhetsklassificeras programmet. KSN har nu också en funktion som låter HIPS-modulen flytta program från den godkända listan till en betrodd grupp. Inom 40 sekunder efter upptäckten av ett nytt, tidigare okänt hot kan Kaspersky Lab-produkternas användare ha tillgång till ett fullständigt skydd mot hotet - tack vare KSN-tekniken och de miljontals användare som ingår i Kaspersky Security Network.

Kaspersky Security Network är en direkt motsvarighet till den allt vanligare metoden med säkerhet i "molnet", vilket innebär att skadliga filer eller webbplatser genomsöks online, i stället för på användarens dator där signaturer har lagrats lokalt.

Enklare gränssnitt och gaming-läge
Gränssnittet i Kaspersky Labs nya hemanvändarprodukter har ändrats och har gjort det mycket enklare för nybörjare att lära sig programmen. Både Kaspersky Anti-Virus 2010 och Kaspersky Internet Security 2010 har fått ett automatiskt programläge, som väljer optimala alternativ utan att användaren behöver göra något. Programmen har också ett särskilt alternativ för dem som gillar spel där det går att stänga av funktioner som påverkar Internettrafik och serverresponstiderna.

Andra nyheter och förbättringar
Antivirusmodulen kompletterats med en ny scriptemulator för realtidsgenomsökning av de Java-skript och VB-skript som körs när användaren besöker olika webbplatser. Scriptemulatorn upptäcker skadlig kod innan den laddas ned via webbläsaren.

- Det är en viktig funktion, eftersom över 70 procent av alla skadliga program på användarnas datorer kommer från webbplatser med skadligt innehåll, säger Ronald Binnerstedt, Kaspersky Labs teknikchef.

Uppsättningen av verktyg för att skydda konfidentiella data har utökats och förbättrats. Till exempel blockeras åtkomsten till kända nätfiskewebbplatser och till spionprogram som har utformats för att stjäla lösenord och åtkomstkoder.

Alla komponenter från de tidigare produktversionerna har förbättrats och uppgraderats, inklusive brandväggen, funktionen för heuristisk analys, föräldrakontrollmodulen och spammodulen. Även 2010-versionen har ett virtuellt tangentbord som används för säker inmatning av användarnamn och lösenord och förhindrar inspelning av tangentnedtryckningar.

Högsta säkerhet i oberoende test
Kaspersky Internet Security 2010 är testad av det oberoende testlabbet Matousec Transparent Security. I detta test (www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge/results.php#products-ratings) fick KIS 2010 nära högsta möjliga poäng i testet (96 av 100) och nådde högsta nivån av säkerhet (10 av 10). Det var Kaspersky Labs HIPS-modul och den integrerade brandväggen som var orsaken till det goda resultatet.

Den engelska 2010-versionen har även testats med mycket goda resultat av bland annat British Computer Active, PC Pro, PC Advicer, spanska PC World och DealerWorld.

För överblick kring rekommendationer och utmärkelser för 2009-produkterna, vänligen gå till www.kaspersky.com/awards

Produktlänk KIS 2010: www.kaspersky.se/internet_security
Produktlänk KAV 2010: www.kaspersky.se/anti-virus

Lågupplösta bilder: www.flickr.com/photos/kasperskynordic
Högupplösta bilder: www.pressmaterial.net/kaspersky/kiskav2010.zip

Pris, tillgänglighet och kompabilitet
Kaspersky Anti-Virus 2010 och Kaspersky Internet Security 2010 är tillgängliga 12 augusti från Kaspersky-återförsäljare eller via www.kaspersky.se. Det rekommenderade butikspriset för Kaspersky Internet Security 2010 är 599 kronor, och en licens för tre datorer kostar 799 kronor. Kaspersky Anti-Virus 2010 kostar 399 kronor.

Kompabilitet
KIS 2010 och KAV 2010 är kompatibla med Windows XP Home Edition (Service Pack 2 eller högre), Windows XP Professional Edition (Service Pack 2 eller högre), Windows Vista Home Basic (32/64 bit), Windows Vista Home Premium (32/64 bit), Windows Vista Business (32/64 bit), Windows Vista Enterprise (32/64 bit) och Windows Vista Ultimate (32/64 bit).

För mer information och produkttest vänligen kontakta:
Ronald Binnerstedt, teknikchef
Kaspersky Lab AB
E-post: ronald.binnerstedt@kaspersky.se

Kaspersky Lab är en ledande leverantör av världens mest omedelbara skydd mot IT-hot som antivirus, spionprogram, crime-ware, hackare, phishing och spam. Kaspersky Lab erbjuder överlägsen upptäcktstakt och har branschens snabbaste reaktionstid vid utbrott av IT-virus för hemmaanvändare, företag och organisationer av alla storlekar samt den mobila IT-miljön. Kaspersky-teknologin används i IT-säkerhetslösningar av IT-säkerhetsleverantörer över hela världen. Läs mer på www.kaspersky.se. För de senaste nyheterna om antivirus, anti-spionprogram, anti-spam och andra IT-säkerhetsfrågor och -trender, besök www.viruslist.com.

• Teknologi, allmänt

• antivirus