KASTHALL VISAR UPP RARITETER I NY SOMMARUTSTÄLLNING

Den 10 juni öppnade den unika sommarutställningen Kasthall – Ett historiskt mattföretag i tiden på Rydals Museum i Marks kommun. I utställningen som pågår fram till den 2 september visas flera unika skisser och mattor för första gången.

Det är andra gången som Kasthall sammanstrålar med Rydals museum, första gången var 1989 när Kasthalls 100-årsutställning visades på museet. Årets sommarutställning speglar Kasthalls resa från starten 1889 som lokal mattfabrik fram till det globala designvarumärke Kasthall är idag.

I utställningen kan besökaren se originalskisser från många av Kasthalls allra mest kända formgivare, däribland Gunilla Lagerhem Ullberg, Ingrid Dessau, Viola Gråsten och Astrid Sampe. Ett 20-tal Kasthall-klassiker från företagets alla epoker kommer att visas – från 50- och 60-talets heltäckningsmattor till en ny designklassiker från årets stora samarbete med den brittiska formgivaren Ilse Crawford.

Den äldsta mattan som visas är en 113 år gammal matta som levererades till Påtorps Säteri i Fristad år 1905 och låg där fram till 2005. Sedan dess har den funnits i Kasthalls arkiv, och visas nu för första gången för allmänheten. I utställningen finns även en Astrid Sampe-matta som skapats för FN-skrapans bibliotek i New York. Mattan beställdes personligen av Dag Hammarskjöld under hans tid som generalsekreterare.

Utställningen är kurerad av Kasthalls produktutvecklare Peter Otell, som jobbat på Kasthall i 22 år.

– Genom utställningen vill vi att de som bor i Marks kommun ska känna en stolthet över ett snart 130 år gammalt företag som fortfarande är lika aktuellt idag som då. Att de ska känna en stolthet över hantverket som fått leva kvar. Vi vill också att internationella och långväga gäster som annars bara möter Kasthall i inredningsmagasin ska få uppleva och förstå Kasthalls långa historia, säger Peter Otell, kurator av utställningen Kasthall – Ett historiskt mattföretag i tiden.

RYDALS MUSEUM, BORÅSVÄGEN 237 RYDAL | 10 JUNI KL 14.00 – 2 SEPTEMBER

Kontaktpersoner: Rydals Museum: Pontus Carlweitz, 0320-218302, pontus.carlweitz@mark.ser

Kasthall: Peter Otell, 072-744 59 11, peter.otell@kasthall.se

• rydal

Kasthall har designat och tillverkat unika vävda och handtuftade mattor och golv sedan 1889. Den egna fabriken ligger sedan starten i Kinna, mitt i det traditionsrika textilområdet i Västsverige, där all tillverkning fortfarande sker. Under åren har Kasthall blivit en av de världsledande inom design och tillverkning av mattor, och finns nu representerade i 30 länder med showroom i Stockholm, Milano och New York. En del av hemligheten är att vi äger vår egen produktion och därmed har kontroll över hela tillverkningsprocessen. En annan är vår konsekventa satsning på design och produktutveckling.