Helena Donar ny marknadsdirektör för O. Kavli AB

Helena Donar har utsetts till ny marknadsdirektör för O. Kavli AB. Helena kommer närmast från en roll som Chef för Innovation & Konceptutveckling på Kavli. Helena har tidigare ett långt förflutet från Arla Foods, där hon bl a var marknadsdirektör för den svenska verksamheten. Helena har även erfarenhet från Svenskt Butikskött.

• Vi är mycket glada över att Helena Donar accepterat rollen som ny marknadsdirektör på Kavli. Kavli växer väldigt fort just nu och i en allt mer komplex miljö är vi övertygade om att Helena är rätt person att leda marknadsorganisationen framöver, säger Gerhard Bley, VD för O. Kavli AB.
  • Kavli har fördubblat omsättningen under de senaste fyra åren genom en rad förvärv. Ett varumärke har blivit tolv. Ambitionen är att fortsatt växa inom våra kärnkategorier och Helenas mycket gedigna erfarenhet från bl a Arla Foods tror vi därför blir ett väldigt starkt tillskott till vår organisation, säger Gerhard Bley.
  • Det känns kul att komma in i det här läget med flera nya positioner och varumärken att utveckla. För mig personligen spelar ägarformen, att Kavli ägs av en stiftelse och att vinsten delas ut till välgörande ändamål, en stor roll. Det gör varje arbetsdag lite mer betydelsefull, säger Helena Donar.

Helena Donar ersätter Lena Hedin, som varit marknadsdirektör sedan 2011. Lena övergår till annan befattning på O. Kavli AB som Kategorichef Smaksättning/Yoghurt och ansvarig för market intelligence/digital media.

Helena Donar tillträder sin befattning den 20 september 2015.

För mer information, vänligen kontakta:

Gerhard Bley, mobil 0768-89 59 12

Helena Donar, 072-162 85 80

O. Kavli AB omsätter 840 miljoner SEK och har ca 250 anställda i Sverige. Tillverkning sker vid anläggningarna i Älvsjö, Eslöv, Åbo och Vällingby. O. Kavli AB marknadsför varumärkena Kavli, Lyckans Ost, Druvan, Johnny’s, Hultbergs, Västerviks senap, Skyr™ Isländsk yoghurt, Eriks såser och dressingar, Tigers yoghurt, Bärry, Perstorp ättika och Planti®. Kavli Group omsätter ca 3,4 miljarder SEK och finns i Norge, Finland, Danmark, Sverige och England. Kavli Group ägs av en stiftelse med syfte att verksamhetens överskott ska gå till välgörande ändamål inom områden som humanitär hjälp, medicinsk forskning och kultur. Läs mer på www.kavli.se.