KX450F. Mästaren är tillbaka, mer överlägsen än någonsin!

KX450F behöver ingen närmare presentation. I USA har den dominerat motocross- och supercrossmästerskapen förra året genom att ta mästartiteln i både AMA Supercross och AMA Motocross. Även i år visade sig 2012 års KX450F vara oslagbar genom att ta ännu en AMA Supercross Championship-titel!

I MX1, halvvägs in i säsongen, slåss KX450F kontinuerligt om pallplatserna, bl a med en imponerande dubbelseger för Kawasaki, 1:a och 2:a i båda tävlingarna i Sevlievo, Bulgarien.

2013 års KX450F har bl a fått den nya generationens pneumatisk framgaffel, som för första gången monterats på en serietillverkad crosshoj! Andra nyheter är en starkare motor och bättre ergonomi. Förbättringarna gör det lättare att köra på yttersta gränsen och därmed åka ifrån konkurrenterna, när som helst och var som helst.

Viktiga förbättringar:

- Avancerad fjädringsteknik med den nya generationens PSF framgaffel (Pneumatic Spring Fork)

Ny avancerad gaffeldesign med tryckluft istället för fjädrar.

PSF har flera fördelar:

•  Motståndet mot att bottna ökar samtidigt som köregenskaperna förbättras:
    •  Vid kompression blir motkraften som skapas av tryckluft stabilare jämfört med en fjäder, och vid returdämpning skapad av luft, blir motståndet mindre än hos en fjäder.
    •  Bättre inställningsmöjligheter:

Möjligheterna att justera fjädringen är mycket större jämfört med en AOS-fjädring.

•  Steglös inställning: föraren kan välja andra inställningar än ”standard” och ”optional”.
    •  Enkel justering med pump och adapter.

- Kraftfullare motor

Ökade prestanda genom hela registret (mer vrid, särskilt vid låg- och mellanvarv) tack vare förbättrad kolvtopp och uppdaterade ECU-inställningar.

- Launch Control

AMA Launch Control fabriksåkarsystem ger föraren en stor fördel med maximal kraft och acceleration vid starten.

- DFI-inställningar

Du kan välja mellan tre olika plug-in DFi-inställningar: standard, mjuk och hård, plus i stort sett obegränsad DFI-mappning med hjälp av tillbehöret KX FI Kalibrerings Kit.

- Justerbar ergonomi

Föraren kan finjustera körställningen genom att styret kan ställas in i fyra olika lägen och fotpinnarna i två.

- Uppdaterad Uni-Trak bakfjädring

- Slimmat, tävlingsvänligt förargränssnitt

- Vågformade skivbromsar

De nya skivorna jobbar bra ihop med en ny huvudbromscylinder och nya bromsklossar – resultatet är bättre bromsförmåga och ökad kontroll.

- Fabriksstyling

Som matchande detaljer till den nya framskärmsdesignen och den vita bakskärmen, märks den fabriksåkarinspirerade grafiken, svarta alumite*fälgar, svart framgaffelskydd och blå alumite*finish på delar av motorn. Det ger KX450F ett utseende som matchar dess överlägsna prestanda.

* Alumite: en anodoxidering för finishbehandling av aluminium, som resulterar i en färgad, korrosion- och reptålig ytbeläggning.

För ytterligare information kontakta:

Helena Thun, 08-464 02 21, h.thun@kawasaki.se

141 06 Kungens Kurva