Premiärvisning av Kemetyl Racing och Nitra Boats på mässan ”Allt för sjön 2015”

Inför de Svenska Mästerskapen säsong 2015 i Off ShoreRacing storsatsar Kemetyl Racing Team med två tävlingsekipage i tävlingsklasserna V-150 och V-300. I den större klassen deltar teamet med ett helt nytt Nitra Boats-ekipage med en unik skrovkonstruktion. Precis som 2014 används drivmedlet Kemetyl T Alkylat 4-takt, som både har hög prestanda och som dessutom är betydligt renare än vanlig bensin. Målsättningen i år är att ta så många pallplatser som möjligt, både i V-150-klassen som teamet vann 2014 och i den för teamet nya och ännu mer krävande klassen V-300.

Tävlingarna i OffShoreRacing omfattar ett tiotal tävlingar under vår och sommar, där tävlingen i Smögen och Roslagsloppet är ett par av de mest kända och välbesökta. Under loppen i V-150-klassen når båtarna en fart på cirka 70 knop och i den större klassen V-300 når båtarna en fart av cirka 75 knop. Teamchef för de båda klasserna V-150 och V-300 i Team Kemetyl Racing är Marcus Friberg, som vann Nordiska Mästerskapen för Kemetyl 2014 i V-150-klassen.

På Kemetyl är vi stolta att kunna fortsätta vår satsning på OffShoreRacing och vårt framgångsrika samarbete med Marcus. Vi vill visa att det går att genomföra båtracing med toppresultat och respekt för miljön med vår Kemetyl T Alkylat, säger Ola Tengroth, CEO för Kemetyl Group.

Amerikansk teknik framtagen av NASA

På det nybyggda V-300-ekipaget sitter en världsnyhet från leverantören av teamets motorer – Evinrude.

I samband med båtmässan i Älvsjö premieras den nya Evinrude Generation 2 H.O., utombordaren som i USA fått ett otroligt genombrott på marknaden. Motorn är framtagen av NASA-ingenjörer och ska enligt uppgift vara den absolut bästa 2-taktaren i världen, både sett till prestanda och låga utsläpp. Båda båtarna i Kemetyl Racings monter på båtmässan kommer att vara utrustade med Evinrudes senaste motorer.

Drivmedel som ger både prestanda, driftsäkerhet och är skonsamt mot miljön

Kemetyls alkylatbränsle bidrog starkt till att teamet vann Nordiska Mästerskapet i Offshore V-150-klassen år 2014 och till att ett hastighetsrekord kunde sättas, menar Crew-chef Anders Alpmo.

Kemetyl T Alkylats renhet gör att motorn får bästa möjliga förutsättningar under loppet och att motorn håller längre. Kemetyl T Alkyat är dessutom mindre belastande för miljön, bättre än vanlig bensin för publiken vid tävlingarna och för oss förare, säger Marcus Friberg.

Ett unikt båtföretag med ett eget racing team

För 2015 går Marcus över som pilot i den större och mer krävande V-300-klassen tillsammas med Anton Skwirut, som var hans co-pilot även 2014. Det nya Nitra Boats ekipaget i V-150-klassen kommer i år att köras av debutanterna Andreas Gustafsson och Stefan Exerman. Marcus Friberg är delägare till det svenska båtföretaget Nitra Boats (www.nitraboats.com) och är även teamchef och pilot i Team Kemetyl Racing. På Stockholmsmässan i Älvsjö visas den nya båtdesignen för V-300 klassen tillsammans med företagets samarbetspartners och teamets medlemmar. Montern heter A24:20 och kommer att vara på display under perioden 27 februari till 8 mars. Se www.alltforsjon.se för öppettider under perioden.

För ytterligare information kontakta:

Kemetyl Racing Team och Nitra Boats:

Marcus Friberg teamchef Team Kemetyl Racing Tel: 0729-322 985 marcus.friberg@racingsales.se

Kemetyl:

Ola Tengroth: CEO Kemetyl Group: ola.tengroth @kemetyl.com telefon: 070-679 88 04
Mette Rehnström, marknadsdirektör, mette.rehnstrom@kemetyl.com, telefon: 070-000 98 52