Svensk industrihistoria när Kemetyl firar: 100 år av teknisk sprit och T-röd

1918 grundas företaget Försäljningsaktiebolaget Sulfitsprit AB, vars syfte är att hantera all försäljning av sulfitsprit i Sverige. 100 år senare kan bolaget se tillbaka på en brokig historia, men en tydlig affärsidé som inte övergetts. Idag är bolaget en av Europas största producenter av tekniska alkoholer – Kemetyl.

– Vår historia är inte bara Kemetyls, utan även en liten, viktig en del av den svenska industrihistorien och Sveriges utveckling, säger Peter Elmquist VD Kemetyl AB.

Kemetyls historia har det mesta. En av de första hållbarhetssatsningarna, en svensk uppfinnare, statligt monopol, myndigheters inblandning och kontroll, upp- som nedgång, innovationer, avreglering och ett stort antal bolag som slagits ihop. Och så den legendariska T-serien.

Det började redan runt 1900 när uppfinnaren och ingenjören Gösta Ekström från Karlstad skapar en metod som gör det möjligt att producera sulfitsprit/etanol från restprodukterna av sulfitmassa. En stor innovation som tar tillvara restmaterialet från papperstillverkning, som tidigare dumpats i sjöar.

Förädlingsgraden ökar sedan under 1900-talet, samtidigt som behovet av tekniskt framställd sprit behövs inom nya områden som sjukvård, färg och bilvård. 1973 lanseras T-serien (T-Röd, T-Gul med flera) som än idag är de mest kända produkterna i Sverige. Under 2000-talets början görs en stor satsning på förvärv av kompletterande verksamheter i Europa.

Kemetyl är idag en av Europas största producenter av tekniska alkoholer. Den mångåriga svenska kunskapen om tillverkning av sprit används idag vid allt från produktion av konsumentprodukter för bil, hushåll och industriprodukter till läkemedelsproduktion och vattenrengöring vid reningsverk. Kemetyl är även en utvald leverantör av bilkemikalier till Shell.

– Vår historia kan ses som brokig, men kompetensen kring tekniska alkoholer har vi burit med oss och förädlat ständigt under dessa 100 år. Vi räknar med att nästa 100 blir lika spännande, säger Peter Elmquist VD Kemetyl AB.

Jubileumsaktiviteter 2018

• Vi klär upp våra klassiska produkter i T-serien i guldkostym. It´s T-Time!
  • Facebooksidan ”Vardagstips från Kemetyl” kommer att uppdateras med 100 tips om hur man kan använda våra produkter, ibland på oväntade sätt.
  • Det blir ”Throwback Thursday” på Facebook där produktförpackningar och posters från förr ger en nostalgitripp.
  • Kampanjinfo på www.kemetyl.se
  • Läs mer detaljer om Kemetyls historia på https://kemetyl.se/info/historia

Naturligtvis finns historiska bilder för media.

Presskontakt: Peter Elmquist, VD, Kemetyl AB, 08-51 06 15 35