Lyx och miljömedvetenhet bland (h)årets nomineringar

Tydliga trender bland årets hårprodukter är att fler lyxiga produkter och att fler produkter med ekologisk och miljömedveten känsla har introducerats i Sverige. Det märks bland de nominerade bidragen till Sveriges största skönhetsgala, Swedish Beauty & Cosmetics Awards. På den som belönas de främsta skönhetsprodukterna i Sverige. Nu är nomineringarna i galans hårkategorier klara, som utsetts av en expertjury. Flest nomineringar får Original Mineral med fyra stycken, följd av Kevin Murphy med tre nomineringar. Galan och prisutdelningen äger rum på torsdag den 16 april, 2015.

– Vi har sett två trender bland tillverkarna i år. Den ena är att de lanserar fler lyxiga produkter i snygga förpackningar och den andra är fler miljövänliga produkter med genomtänkt innehåll och färre kemikalier, säger Staffan Westman, vice vd på Frisörföretagarna.

Årets gala äger rum i en än så länge hemlig lokal i Stockholm. Där kommer de främsta inom den svenska skönhetsbranschen att samlas för att se en prisutdelning där de bästa skönhetsprodukterna i Sverige presenteras och belönas.

– Det senaste årets produkter håller en högre kvalitet än tidigare. De har vad som krävs för att klara av mer stylade och jobbade frisyrer, med bland annat flätor och lockar, som är väldigt populära just nu, säger Sanna Lindgren, rektor på Svenska Frisörskolan.

Erfaren jury

Årets jury som bedömer hårprodukterna består av Catherine Dichy, hårstylist, makeupartist och skönhetskonsult, Agneta Elmegård, skönhetsexpert på Aftonbladet, Jenny Guerrero, hårstylist och makeupartist, Christer Hertzberg Haddad, medlem av Central Committe för Intercoiffure Mondial Paris och president för Intercoiffure Sverige, Sanna Lindgren, rektor på Svenska Frisörskolan, Madelaine Nordstrand, projektansvarig på KTF och Swedish Beauty & Cosmetics Awards, Staffan Westman, vice vd på Frisörföretagarna och Linnea Öst, skönhetsredaktör på Tara och skönhetsreporter på Amelia.

– Det har också lanserats en rad nya typer av hårprodukter under det senaste året. Vi har sett många produkter som hjälper till att bevara färgen mellan färgningarna. Till exempel inpackning och balsam där man själv kan bestämma hur mycket färg man vill korrigera sitt hår med, säger Madelaine Nordstrand, projektansvarig för Swedish Beauty & Cosmetics Awards, KTF.

Nu är juryn klar med nomineringarna av de bästa hårprodukterna i Sverige under 2014. Priserna delas ut i nio olika kategorier: Årets hårvårdsprodukt/frisör, Årets hårvårdsprodukt/konsument, Årets schampo/balsam/frisör, Årets schampo/balsam/konsument, Årets stylingprodukt/frisör, Årets stylingprodukt/konsument, Årets stylingserie/frisör, Årets stylingverktyg och Årets innovation.

Följande hårprodukter är nominerade till galan 2015:

Årets Hårvårdsprodukt – Frisör

L’Oréal Professionnel, Tecni.art Wildstylers

Årets Stylingverktyg

ghd, aura™ professional hairdryer

ghd, curve® creative curl wand

Antonio Axu, Axubrush

BaByliss, Frisyrredskap fiskbensfläta

Årets Innovation

Maria Nila, Colour Refresh

Kérastase, Serum Solide

Revlon Professional, Nutri Color Creme Fondant Colors

Living Proof, PhD Perfect hair Day

Fakta om Swedish Beauty & Cosmetics Awards

Swedish Beauty & Cosmetics Awards är Sveriges största och mest prestigefyllda gala för skönhet och kosmetik. Det är Sveriges enda oberoende branschtävling för skönhet och hårvårdsprodukter, som uppmärksammar och belönar de produkter som utmärkte sig mest under året som gått. Juryn består av branschkunniga jurymedlemmar som alla arbetar inom skönhetsbranschen. Prisutdelningen arrangeras av KTF, Kemisk-Tekniska Leverantörförbundet. http://www.beautyawards.nu/

Priser delas ut i kategorierna damdoft, herrdoft, läpprodukt, mascara, ögonmakeup, innovation kosmetik, ansiktsbas, hudvård, kroppsvård, serum, nagelprodukt, hygienprodukt, solvård, herrhudvård, hårschampo och balsam, stylingserie, hårvårdsprodukt, hårstylingprodukt, innovation hårvård och stylingverktyg.

Fakta om KTF

KTF (Kemisk-Tekniska Leverantörförbundet) är branschorganisationen för företag som importerar, tillverkar och marknadsför kemisk-tekniska produkter som kosmetik och hygienprodukter, tvättmedel och rengöringsmedel i Sverige. http://www.ktf.se/