Snabba tips för att lyckas med att digitalisera sina konsultinköp

Tidskrävande inköpsprocesser utan statuskontroll? Många konsultavtal att hålla reda på? Bristfällig uppföljning?

Många konsultintensiva organisationer står inför liknande utmaningar. Vi på Kompetensportalen vill dela med oss utav våra erfarenheter från att omvandla manuella tidskrävande inköpsprocesser utan kontroll till en automatiserad och digital konsulthantering med struktur och uppföljning.

Här kommer tre tips som underlättar den digitala övergången:

1. Förberedelse - Beroende på organisationens storlek och befintliga inköpsprocess så är det viktigt att så tidigt som möjligt involvera de berörda avdelningarna/medarbetarna internt. Målet med digitaliseringen är framför allt att spara tid vilket kan innebära vissa justeringar i det nuvarande arbetsflödet. Antal moment i inköpsprocessen blir om inte färre betydligt effektivare. Automatisering kallas det!

2. Kommunikation - Både internt och externt, förbered både medarbetare och leverantörer om vad som är på gång.  Bolla gärna tankar och idéer med systemleverantören som är vana med att hjälpa till under transformationen.

3. Implementation - Se till att tillsammans med tjänsteleverantören upprätta en handlingsplan. Vem ska ansvara för vad vid implementering. I de flesta fall kan systemleverantören till stora delar hjälpa till i förberedelsearbetet med utbildningar och övrig information både mot kunden och dess leverantörer vilket innebär att man istället kan fokusera på det som är viktigt i det dagliga arbetet.

Lycka till!

• Företagande, allmänt

KeySourcingTool erbjuder en webbaserad tjänst som hjälper företag att förbättra och effektivisera sina konsultinköp genom en digitaliserad inköpsprocess. I portalen möts köpare och säljare av konsulter för att hantera hela kedjan från behovsbeskrivning och offerthantering till e-avtal och statistikuppföljning.

Vår mission är att erbjuda kunderna möjlighet att göra sina konsultinköp mer strukturerade, tidseffektiva och lönsamma. KeySourcingTool förenklar och automatiserar inköpshanteringen vilket leder till full kontroll på inhyrda resurser samt kostnadsbesparingar.

Cirka 1.500 bolag med över 2.500 användare inom både privat och offentlig sektor är idag anslutna till portalen.

Hans Karlsson

Presskontakt VD 0702946536