Ola Spångberg, stationsansvarig KGK logistikcenter, skannas i värmekamera när han kommer till arbetet.

Värmekamera kan upptäcka feber

Effekterna av Corona-krisen kan ses överallt i samhället. Men på KG Knutsson AB:s centrallager i Enköping är mycket som vanligt. KGK har vidtagit åtgärder för att förhindra smittspridningen med bland annat besöksförbud, värmekameraskanning av alla medarbetare och restriktioner för lastning och lossning av gods. Det är viktigt att fortsätta ha full service för att kunderna ska kunna jobba på som vanligt.

För att säkerställa sin logistikkedja och fortsätta ha full service till sina kunder under Corona-krisen har KGK vidtagit en rad åtgärder för sitt centrallager/logistikcenter i Enköping. Förutom att uppmana till att tvätta händerna, stanna hemma när man är sjuk, har KGK också infört besöksförbud och skanning med värmekamera från FLIR. För att upptäcka om någon har förhöjd kroppstemperatur skannas alla medarbetare när de kommer till arbetet.

- För oss är det viktigt att vara tillgängliga för våra kunder. Våra åtgärder för att förhindra smittspridningen fungerar bra. Värmekameran är ett smidigt sätt att upptäcka om någon har feber, säger Magnus Almgren, logistikchef på KG Knutsson AB.

- Jag tycker det fungerar bra med kameran. Det skapar trygghet för alla oss som jobbar på logistikcentret, säger Ola Spångberg, stationsansvarig KGK logistikcenter.

Övriga åtgärder för att förhindra smittspridning av Corona-viruset på logistikcenter i Enköping:

• Helt besöksförbud.
  • Vid ankommande gods är det KGK-personal som lossar alla bilar. Chaufförer som levererar gods ska hålla sig i omedelbar närhet av sin bil.
  • Chaufförer som hämtar gods får endast vistas vid utlastningsområdet. De har fri tillgång till engångshandskar och handsprit.
  • Ingen orderhämtning på logistikcentret. Alla leveranser sker med ordinarie transport.

KGKs varuflödes-team har jobbat hårt med att öka lagernivåerna och kommer fortsätta att kontinuerligt köpa mer av utvalda artiklar. Det innebär att logistikcenter i Enköping har välfyllda hyllor och logistiken fungerar som normalt.

- Hyllorna är välfyllda, beställningar kommer in och varor går ut och personalen är frisk. I det stora hela är det än så länge ”business as usual”. Skulle sjukanmälningarna öka kan vi tillfälligt ta in personal från bemanningsföretag, säger Magnus Almgren.

Vill du veta mer, kontakta:

Magnus Almgren, logistikchef KG Knutsson AB
E-post: magnus.almgren@kgk.se

KG Knutsson AB är sedan 1946 smörjmedlet i den svenska fordonsbranschen. Vi är ett företag som tror på långsiktiga relationer, därför jobbar vi med starka varumärken och skapar affärer som gynnar alla parter.

Vi har gett våra leverantörer vårt distributionsnät medan våra kunder har fått de bästa varumärkena, allt inpackat i vår produktkunskap och precisa distribution. Vårt produkt- och tjänstesortiment är bredast i branschen och på vår e-handelsplats autokatalogen.se hittar våra partners mer än en halv miljon artiklar.

Magnus Almgren

Logistikchef +46 76 146 31 28