Kia Niro Triathlon visas upp på SEMA Show i Las Vegas.

Fantasifulla Kia-koncept på SEMA Show 2016

Kia visar fyra handbyggda konceptbilar på den pågående eftermarknadsmässan SEMA (Special Equipment Market Association) i Las Vegas.
Konceptbilarna ger en glimt av framtidens fordon, som inte bara blir självkörande utan även skräddarsydda efter vår livsstil. Koncepten visar på ett fantasifullt vis vad som kan komma runt hörnet.

Niro Triathlon

Av alla idrottare vet förmodligen triathleter bäst vad tuff träning innebär. Kia Niro Triathlon är byggd för att underlätta det hårda träningslivet.
Genom att ta bort taket från D-stolparna och bakåt skapas utrymme för en bädd och ett cykelställ, som kan användas för transport, eller för reparationer med tillhörande verktyg.
Laserljus som monterats bak ger lyser upp ett laser-LED körfält för cyklister att följa bakom den självkörande Niron. Via en skärm får man information om hastighet, tider och distanser under träningen. Genom att ta bort b-stolpen på passagerarsidan och vidga dörrarnas öppningsvinkel är det lätt att komma i- och ur bilen. Niro Triathlon är utöver alla träningsförnödenheter även utrustad med bärbar dusch och ergonomisk vilstol.

Sedona School of Rock

En rockmusikskola på hjul. Så kan man beskriva den Kia Sedona som förvandlats till ett tufft transportmedel för unga blivande artister. Bilen fungerar som en rullande inspelningsstudio med tillhörande mixerbord, skärmar, högtalare och takmonterade micar. Kupén har isolerats med akustikpaneler och för spontana livespelningar längs vägen finns även rejäla förstärkare inkopplade i bagageutrymmet.

Sorento Ski Gondola

Bilbyggarfirman LUX Motorwerks har tagit den redan terrängdugliga Sorento till nästa nivå. Med larvfötter från Dominator Track System nås bandvagnsmässig framkomlighet på snö och is. Allehanda alpinutrusting finns lättåtkomlig, b-stolpen har tagits bort och bakdörrarna är upphängda i bakkant.
Strålkastarna går i svart, silver och orange och LED-ljusramper förbättrar sikten i alla förhållanden. Den svarta och orangea läderklädseln kompletteras av en vattentät behandling på golvytorna för att skydda mot is och snö som dras med in i kupén.

Soul First Class

Soul First Class lever verkligen upp till sitt namn. Här färdas man i lugn och avkopplande miljö och med alla uppkopplade hjälpmedel. Som självkörande fordon och i avsaknad av ratt har kupén stuvats om med bakåtriktade säten. Via den anpassade motoriserade mittkonsolen styrs funktionerna via pekskärmar och en kraftfull dator. En 40-tums LED-TV är monterad på den bakre väggen, snyggt integrerad i den förstklassiga interiören med vit och grå läderklädsel med diamantsömmar samt grått trägolv.
Självkörande Soul First Class lär synas på vägarna med sin blå speciallack (PPG Lux), den modifierade grillen, LED-strålkastarna och 19-tums fälgarna, Rotiform Monoblock CCV.