​Fem stjärnor i Euro NCAP för Kia Stinger och Stonic

​Fem stjärnor i Euro NCAP för Kia Stinger och Stonic

Kia Stinger och Kia Stonic är standardutrustade med den senaste säkerhetstekniken och uppnådde toppbetygen 5 stjärnor i Euro NCAP:s senaste krocktest.

De två nya Kia-modellerna uppnår mycket bra resultat i alla viktiga testdelmoment där Euro NCAP undersöker de belastningar som bilen och dess passagerare utsätts för i olika olycksscenarier.

Stinger; 93 procent i momentet ”Skydd av vuxna”, 81 procent i ”Skydd av barn”, 78 procent i ”Fotgängarskydd” och 82 procent i ”Säkerhetssystem”.

Stonic (standardutrustad med säkerhetspaket i Sverige); 93 procent i ”Skydd av vuxna”, 84 procent i ”Skydd av barn”, 71 procent i ”Fotgängarskydd” och 59 procent i ”Säkerhetssystem”.

De båda modellernas höga säkerhet grundläggs på en stark karossstruktur som skyddar de åkande tack vare utbredd användning av höghållfasthetsstål. Lägg därtill en generös utrustningsnivå av såväl passiv som aktiv säkerhetsteknik.

Samtliga versioner av Stonic är standardutrustade med bland annat autobroms inklusive fotgängarskydd, trötthetsvarnare och filövervakning.Som första bil i klassen har Stonic även helljusassistent.
Det elektroniska stabilitetssystemet inkluderar aktiv vridmomentskontroll, Torque Vectoring by Braking, och kurvbromskontroll, Cornering Brake Control, allt för att hjälpa föraren vid aktiv körning eller i kritiska situationer.

Femdörrarscoupén Kia Stinger visar upp en rad säkerhetssystem i Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) med bland annat adaptiv farthållare, autobroms inklusive fotgängarskydd, kollisionsvarnare, aktivt filövervakningssystem, skyltscanning, varningssystem för bakomvarande trafik vid backning, dödavinkelnvarnare, Around View Monitor 360-gradersvy, och trötthetsvarnare.

För mer information och specifikationer för respektive bil, se www.kia.com/se/