Helt ny plattform för uppgraderad Sorento

Helt ny plattform för uppgraderad Sorento

- Starkare kaross, högteknologisk utrustning och nytt utseende för nya Sorento
- Europapremiär den 27 september på bilsalongen i Paris

Nya uppgraderade Kia Sorento börjar säljas senare i år. Den nya bilen har betydande förändringar som inkluderar en helt ny plattform, förbättrade drivlinor för bättre bränsleekonomi med lägre utsläpp, förbättrade köregenskaper och fler säkerhetsfunktioner.

Mer premiumkänsla
Kias designteam har uppgraderat bilen på många punkter. Extra uppmärksamhet har lagts till ytdetaljer för att få ned luftmotståndet till låga Cd 0,34.
Nya främre och bakre stötfångare, ny grill och strålkastare med LED- ljus och en ny baklucka med omformade LED-ljus är ytterligare exempel på exteriöra förändringar. Beroende på modell kan Sorento’s profil förstärkas med 10-ekrade 19-tums lättmetallfälgar.

Ben- och takutrymme är utökat mot nuvarande modell. Interiören har fått nytt fräscht utseende och på vissa modeller högteknologisk utrustning som t ex en 7-tums LCD-skärm på mittkonsolen. Executive-alternativet inkluderar också värme och ventilation i framstolarna och värme i baksätet och Bluetooth®. AC finns även för tredje sätesraden.

Kias tekniker har genomfört en mängd NVH-tester (buller, vibrationer och stötighet) för att säkerställa att den uppgraderade modellen har förfinats mot nuvarande. Den nya bilen är en av de tystaste i sin klass.

Förbättrade drivlinor för minskad förbrukning och utsläpp
Kias uppgraderade Sorento kommer att tillverkas i Korea med ett stort utbud av olika bensin- och dieselmotorer (150 till 280 hk) för att möta behoven hos bilister i alla delar av världen.

Till Sverige kommer Kias 2,2 liters dieselturbomotor från ”R”-familjen på 197 hk och maximalt vridmoment på 436 Nm. CO2-utsläppet är 159 g/km.

Nya Sorento erbjuds med sexväxlad automat och drivlinan är ett AWD ”on demand”-system som ger 100 % av motorns vridmoment till framhjulen under körning. När ett framhjul förlorar greppet överförs en procentandel av vridmomentet (upp till 50 %) automatiskt till bakhjulen. I halt väglag kan föraren välja ”lock mode” som levererar 50 % av vridmomentet till både fram- och bakaxel.

Förbättrad väghållning med bibehållen terrängkapacitet
Hjulupphängningen är oförändrad - MacPherson fjäderben fram och i bak ett multilänksystem med separat monterade stötdämpare och fjädrar för bra komfort.

Förbättrade bussningar, längre bärarmar i bak och förfinade stötdämpare ger bättre komfort.

För exakt fordonskontroll och bra "känsla" är uppgraderade Sorento’s styrning mer direkt. Kias nya FlexSteer ™-system kommer att finnas tillgängligt som tillval, ger Normal-, Sport- och Komfortlägen med tre olika lägen för att matcha kundens önskemål.

Avancerade "aktiva" och "passiva" säkerhetssystem
Omfattande revideringar av karossen, som innehåller en högre andel (25%) av ultra höghållfasthetsstål än de flesta fordon i sin klass, har förbättrat krockskyddet framifrån, från sidan och bakifrån.

Den nya Sorento-modellen har sex krockkuddar och gardiner. För manuell bromskraft är den nya bilen utrustad med större ventilerade bromsskivor på 320 mm.

Aktiv säkerhetsteknik inkluderar bl a ESC (Electronic Stability Control), Xenon-strålkastare och HAC start-i-backe-kontroll. Den nya bilen är även utrustad med BSD döda-vinkelvarning, filövervakningssystem samt självparkeringssystem för automatisk fickparkering.

Nya Sorento lanseras i Sverige i november.

KIA MOTORS SWEDEN AB, Press & Kommunikation, Cecilia Gustafsson,

tel 08-40 04 43 23, c.gustafsson@kia.se

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Som en del av Hyundai- Kia Automotive Group har Kia som mål att bli ett av världens främsta bilmärken. Kias 15 fabriker och monteringsanläggningar i tio länder producerar över 2,5  miljoner bilar per år som säljs i 149  länder. Kia har idag mer än 47 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup.