iF prestigefulla designpris till Kia Picanto

iF prestigefulla designpris till Kia Picanto

Fjärde modellen på tre år som får utmärkelsen och ytterligare ett exempel på företagets designframgångar

Bara ett par månader efter lanseringen av tredörrarsmodellen av Kia Picanto hedras bilen med det prestigefyllda designpriset iF Product Design Award 2012.

iF Product Design’s internationella expertjury belyste bilens designkvalitet liksom ett antal andra kriterier som t ex yrkesskicklighet, innovationsförmåga, miljövänlighet, ergonomi, säkerhet samt varumärkesprofil.

För Kia Motors är det fjärde iF-utmärkelsen på bara tre år. 2010 gick priset till Kia Venga och tidigare i år fanns Kia Sportage och Kia Optima på prispallen.

-Att få iF Product Design Award för nya Kia Picanto är en stor framgång för vårt designteam och ytterligare ett erkännande av vårt varumärke och designstrategi säger chefdesigner Peter Schreyer. Han säger också att andra generationens Picanto visar en målmedveten och självsäker sportig design och särskilt i tredörrarsversionen.

Sedan starten 1953 har iF Product Design Award, som delas ut årligen, varit en av världens främsta utmärkelser för framstående design. För 2012 deltog 2923 produkter i 16 olika kategorier. I kategorin Transportdesign finns förutom bilar, fartyg, tåg och flygplan.

KIA MOTORSSWEDEN AB, Press & Kommunikation,Cecilia Gustafsson,

tel08-40 04 43 23, c.gustafsson@kia.se

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Som en del av Hyundai- Kia Automotive Group har Kia som mål att bli ett av världens främsta bilmärken. Kias 13 fabriker och monteringsanläggningar i åtta länder producerar över 2,1 miljoner bilar per år som säljs i 172 länder. Kia har idag mer än 44 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup