Kia lanserar nya Sorento

Kia lanserar nya Sorento

I mitten av april introduceras nya Kia Sorento i Sverige vilket blir den tredje generationen Sorento. 2002 och för tretton år sedan lanserades den första generationen och nummer två kom 2009 samt en facelift 2012.

Längre, lägre, bredare och bättre körkänsla

Den nya sjusitsiga och fyrhjulsdrivna bilen är längre (4780 mm), lägre (1685 mm), bredare (1890 mm) och med en bredare hjulbas (2780 mm) men känns direkt igen som en Sorento. Utseendet är en utveckling av nuvarande modell men den nya bilen är smäckrare och mjukare i sitt formspråk och med sin lägre taklinje är den inte lika kantig och traditionellt SUV-lik. En signifikant skillnad exteriört är en betydligt större ”tiger nose”-grill än på tidigare modell. För bilens nu mjukare köregenskaper och bättre körkänsla svarar en ny servostyrning.

Hög standardutrustning, gott om utrymme och elegant kupé

I kupén är det elegant med premiumkänsla med hög kvalitet på materialvalet. Bilen är större vilket betyder bättre utrymmen och större bagageutrymme. Med uppfällt baksäte ryms 605 liter och med nedfällt 1662 liter. Nya Sorento finns med tre utrustningsalternativ men fokus ligger på Business och Business plus. De två alternativen innebär att utrustningsnivån och framförallt att standardutrustningen är hög.

I Business plus är nivån extra hög. Där finns bland annat dödavinkelvarning, filövervakningssystem, självparkeringssystem som nu också sköter både parallell- och vinkelparkering, ventilerade och eljusterbara framstolar (förarstolen i 10 lägen), eljusterbar baklucka med handsfree-funktion, 8” navigation, Infinity ljudsystem och Xenon-strålkastare med adaptiva kurvljus. Business Plus-versionen har 19” aluminiumfälgar. Business är utrustad med 18” aluminiumfälgar.

Starkare motor och start & stop

Nya Sorento erbjuds med en fyrcylindrig 2,2 liters uppdaterad dieselmotor på 200 hk vid 3 800 varv/minut tillsammans med en uppdaterad sexstegad automatlåda. I och med drivlinans uppdatering ingår start & stop (ISG). Vridmomentet uppgår till 441 Nm vid 1750-2750 varv/minut. Bränsleförbrukning blandad körning uppgår till 6,6 l – 6,7 liter beroende av hjulstorlek. Avgasklassning Euro 6.

Attraktiva cirkapriser

Sorento 2,2 CRDi AWD Aut Business, 7 säten 397 900 kr

Sorento 2,2 CRDi AWD Auto Business +, 7 säten 444 900 kr

Garantier & serviceintervall

Som alla andra Kia-modeller har Sorento 7 års nybilsgaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 5 års lackgaranti.

Serviceintervall 3000 mil/2 år.

Lansering

Nya Sorento lanseras hos Kias återförsäljare den 18-19 april.

Kia Motors Sweden AB Press & Kommunikation, Cecilia Gustafsson

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Kias 10 fabriker och monteringsanläggningar i 5 länder producerar över 3 miljoner bilar per år. Bilarna säljs i 150 länder där Kia har ett nätverk med återförsäljare och serviceverkstäder. Kia har idag mer än 49 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup.