Kia lanserar världens första mobila diagnossystem

Kia lanserar världens första mobila diagnossystem

Det mobila trådlösa systemet uppdateras i realtid.

Kias verkstäder kan jobba snabbare, effektivare, med bättre arbetskvalitet och förbättrad kundservice.

Det nya mobila systemet GDS (Global Diagnostic System) är den tredje generationen av fordonsdiagnossystemet och nu världens första som är optimerad för användning med mobila surfplattor med pekskärmsfunktionalitet.

Systemet gör det möjligt för Kias servicetekniker att snabbare och mer effektivt installera uppdateringar eller identifiera eventuella fel på ägarnas bilar. Trådlös anslutning, Bluetooth och Wi-Fi gör att teknikern kan röra sig runt bilen i stället för att gå tillbaka till en fast dator.

Information om respektive bil och serviceinformation uppdateras i realtid i en central databas i Kias huvudkontor i Seoul.

Det nya GDS-systemet introduceras hos Kias svenska verkstäder i höst.

Se systemet i arbete här; http://youtu.be/w1IHtcfcSss

Kia Motors Sweden AB Press & Kommunikation, Cecilia Gustafsson

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Kias 10 fabriker och monteringsanläggningar i 5 länder producerar över 2,7 miljoner bilar per år. Bilarna säljs i 150 länder där Kia har ett nätverk med återförsäljare och serviceverkstäder. Kia har idag mer än 48 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup.