Kia Motors avtäcker 3 nya modeller i Genève

• -Världspremiär för Optima Sportswagon
  • -Europapremiär för Optima plug in-hybrid
  • -Niro Hybrid crossover med europeiska specifikationer

Helt nya Optima Sportswagon som idag har sin världspremiär på Bilsalongen i Genève börjar säljas i Sverige under hösten. Optima Sportswagon får sällskap av sedanen Optima plug in-hybrid och Niro hybrid som båda har sin Europeiska debut. Också Optima plug in och Niro hybrid lanseras i Sverige i höst.

Michael Cole, Vd Kia Motors Europe säger att Sportspace-konceptet från 2015 signalerade en tydlig riktning för nästa generation Optima och nya Optima Sportswagon ger en extra nivå av stil och funktionalitet. –Vi bestämde oss för att visa vår första kombi i D-segmentet tillsammans med vår allra första plug in-hybrid i Genève för att visa att vi är angelägna att locka nya kunder och speciellt företagskunder till vårt varumärke.

-Kia Niro kommer också att bredda vår kundkrets eftersom det är en bil som är en praktisk crossover utrustad med en ny effektiv hybriddrivlina för att hålla driftskostnaderna nere. Niro fyller också en lucka i marknaden för en crossover med låga utsläpp och gör det möjligt att attrahera en ny typ av bilköpare. Hybridförsäljningen har mer än fördubblats i Europa under de senaste fem åren. Niro hybrid och Optima plug in-hybrid kommer också att hjälpa oss att uppfylla vårt globala mål för 2020 som innebär att den genomsnittliga bränsleeffektiviteten för Kia i Europa ska förbättras med 25 % jämfört med 2014 års nivå avslutar Michael Cole.

Optima Sportswagon

Den långa slanka och dynamiska profilen kompletteras med allt det praktiska som en kombi erbjuder. Sportswagon är 1860 mm bred, 4855 mm lång och är 1470 mm hög.

Sportswagon har ett lastutrymme på hela 553 liter. Dessutom finns en rad smarta nät och annan indelning av bagageutrymmet som gör att väskorna inte åker omkring. Med Smart Power Tailgate öppnas bakluckan automatiskt om man har bilens smarta nyckel i fickan till exempel.

Optima Sportswagon har också en rad olika olycksundvikande system som till exempel autobroms, filövervakning och kameror för skyltavläsning för hastighetsbegränsning.

Optima Sportswagon kommer att finnas med flera olika motoralternativ, både bensin och diesel och dessutom i en kraftfull GT-modell. Några av motoralternativen är en 1,7 liters CRDi diesel, en 2-liters CVVL-bensin och GT-versionens turboladdade direktinsprutade 2-liters bensinmotor. Såväl en sexväxlad manuell låda som en sjustegad dubbelkopplingslåda finns att välja mellan.

Optima Sportswagon är utrustad med Kia’s senaste audio-visuella navigationssystem (AVN), som nås via en sju-eller åttatums pekskärm – den senare med satellitnavigationssystemet.

Optima plug in-hybrid

Optima plug in:s 50 kW elmotor får sin kraft från ett paket med 9,8 kWh litium-polymer batterier och kan köras med ren eldrift i farter upp till 120 kilometer i timmen med en maximal räckvidd på 5,4 mil. Det innebär att Optima plug in är i topp gällande räckvidd med eldrift inom sitt segment. Laddhybriden är utrustad med en sexstegad automatlåda

Den fyrcylindriga tvålitersmotorn ger 156 hästkrafter och har ett vridmoment på 189 Nm. Bensin- och elmotorn genererar tillsammans totalt 205 hästkrafter vid 6000 varv/min och har ett vridmoment på 375 Nm från 2300 varv/min. Laddhybriden tar sig från 0-100 på 9,4 sekunder.

Instrumenteringen i bilen ger föraren tydlig information om både batteristatus och vilka körsätt som kan spara energi. Laddhybriden är utrustad med två nyckelfunktioner som sparar och laddar energi – det är dels batteriladdning vid inbromsning och dels CGC – Coasting Guide Control som tipsar föraren om de bästa tillfällena att lyfta foten från gaspedalen och motorbromsa. Det finns även en energibesparande ventilationsfunktion, där ventilation enbart för föraren kan ställas in.

Niro Hybrid

Kia Niro är en kompakt och samtidigt rymlig crossover med hybriddrift Den nya modellen är försedd med en bränslesnål och avancerad hybriddrivlina som ger mycket låga utsläpp. Kia har utvecklat en helt ny plattform för den nya modellen och den kommer även att användas för framtida lågutsläppsbilar och den nya generationens drivlinor.

Den långa hjulbasen (2700 mm) i Kia Niro ger en stor rymlighet i kupén och det finns gott om benutrymme och bra höjd till taket. Kia Niro är 4355 lång, 1800 bred och 1535 mm hög. Bagageutrymmet är på 421 l (VDA).

Kia Niro kommer att erbjudas med en 1,6-liters ”Kappa” GDI-motor på 105 hk och ett vridmoment på 147 Nm. Den är kombinerad med en 32 kW elmotor, ett 1,56 kWh litiumpolymerbatteripaket och en sexstegad dubbelkopplingslåda (6DCT). Tillsammans ger bensin- och elmotorn 141 hk. Koldioxidutsläppen kommer att ligga på ca 89 g/km.

Kia Motors Sweden AB Press & Kommunikation, Cecilia Gustafsson, tel 08-40 04 43 23, c.gustafsson@kia.se

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Kias 10 fabriker och monteringsanläggningar i 5 länder producerar över 3 miljoner bilar per år. Bilarna säljs i 150 länder där Kia har ett nätverk med återförsäljare och serviceverkstäder. Kia har idag mer än 50 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup.

Kia Motors Sweden AB (www.kia.com) är ett dotterbolag till Kia Motors Europe och har ca 86 återförsäljare spridda över landet där de flesta är fullserviceanläggningar med försäljning och serviceverkstad. Det finns även 10 fristående serviceverkstäder. Kia Motors Sweden ansvarar för import, produktplanering, försäljning, service, utbildning, reservdelsadministration, marknadsföring och information för Kia i Sverige. Kia Motors Sweden erbjuder även tjänster som t ex Kia originalservice, Kia bilförsäkring och Kia bilfinansiering via billån, privatleasing och leasing för tjänstebilar/förmånsbilar/företagsbilar. Kia Motors Sweden AB är beläget i Upplands Väsby och har 60 anställda