Kia Stinger vintertestas i Arjeplog

Kia Stinger vintertestas i Arjeplog

Kias nya femdörrarscoupé Stinger testas nu under extrema vinterförhållanden i Sverige. I Arjeplog utprovar man chassi, drivlina och förarhjälpmedel för att finjustera alla system inför modellanseringen som sker i höst.

Kia Stinger överraskade många när den premiärvisades tidigare i år på bilsalongen i Detroit. Av det stora publikintresset att döma vid europapremiären på den pågående bilsalongen i Genève, är Stinger helt klart en av märkets mest uppmärksammade modeller.

Fram till produktionsstarten i sommar pågår intensivt utvecklingsarbete, nu senast i svenska Arjeplog med temperaturer ner mot 35 minusgrader. Utvecklingsteamet är på plats för att finjustera bilens egenskaper i bak- och fyrhjulsdrivet utförande, samt trimma in de olika elektroniska förarhjälpmedlen.

Ingenjörerna strävar efter att balansera förutsägbara, stabila vägegenskaper med engagerande köregenskaper för en utpräglad körglad karaktär. Den tjocka isen på sjön Uddjaure erbjuder olika banor för kördynamiska tester, slalomkörning och halktester. På Kias anläggning i Arjeplog finns även möjlighet att testköra på varierande vinterväglag. Tuffa omständigheter – allt för att göra nya Stinger väl lämpad som vinterbil, och därmed svenska förhållanden.

Stinger kommer att erbjudas både i bakhjulsdrivet och fyrhjulsdrivet utförande. Den fyrhjulsdrivna bilen är i grunden bakhjulsdriven, men upp till 50 procent av motorns vridmoment kan i normala förhållanden skickas till framaxeln via en mekanisk koppling. Den adaptiva vridmomentsfördelningen, Dynamic Torque Vectoring Control, fördelar automatiskt drivning, respektive bromskraft till hjulen för att hålla kursen under skarp kurvtagning eller underlag med lite grepp. Väljer föraren sportläget (fem olika körlägen erbjuds via Drive Select) fördelas kraft till bakhjulen, samtidigt som bilen tillåts drifta ut lite mer med bakänden. Det elektroniska stabilitetssystemet (ESC) och antispinnsystemet Traction Control System (TCS) går helt att koppla ur i Stinger GT med 3,3-liters V6-motor med dubbelturbo på 370 hästkrafter och maximalt vridmoment 510 Nm.

Albert Biermann, utvecklingschef Kia Motors:
– Att testa bilen i så här extrema förhållanden gör att vi kan fokusera på stabilitet och förutsägbarhet under alla körförhållanden. Det är avgörande för att vi ska kunna konstruera bilen efter de höga krav köparna av sportsedaner har. Entusiastiska förare ska kunna njuta av spännande körning i sin Stinger under alla förhållanden utan att ge avkall på säkerheten.

Kia Motors Sweden AB (www.kia.com) är ett dotterbolag till Kia Motors Europe och har ca 86 återförsäljare spridda över landet där de flesta är fullserviceanläggningar med försäljning och serviceverkstad. Det finns även 10 fristående serviceverkstäder. Kia Motors Sweden ansvarar för import, produktplanering, försäljning, service, utbildning, reservdelsadministration, marknadsföring och information för Kia i Sverige. Kia Motors Sweden erbjuder även tjänster som t ex Kia originalservice, Kia bilförsäkring och Kia bilfinansiering via billån, privatleasing och leasing för tjänstebilar/förmånsbilar/företagsbilar. Kia Motors Sweden AB är beläget i Upplands Väsby och har 60 anställda