Premiär för nya eleganta Kia Optima

Premiär för nya eleganta Kia Optima

Den fjärde generationen av helt nya Kia Optima presenteras på bilsalongen i Frankfurt den 15 september. Med ny exteriör, interiör, en rad nya tekniker och effektiva drivlinor erbjuder den nya bilen bättre utrymme och bättre köregenskaper.

Bilen är marginellt längre, högre och bredare än nuvarande modell men som innebär att kupén är rymligare och mer komfortabel för alla passagerare. Också bagageutrymmet har utökats. Nya Kia Optima är förfinad också för att minska buller och vibrationer.

Ur ett designperspektiv gav det Kias designers möjlighet att ge bilen en mer långsträckt och dynamisk siluett. Det var från Kia Sportspace, som visades på bilsalongen i Genève i våras, som Kias designers hämtade sin inspiration när man formgav den nya bilen.

Interiört har kvalitetskänslan vuxit ytterligare vilket är något som också kommer i framtida modeller.

För den passiva säkerheten svarar nu sju stycken krockkuddar för förare, passagerare, krockkuddar för sida fram och gardiner bak samt knäkrockkudde.

Den aktiva säkerheten har utvecklats betydligt och bilen är nu utrustad med ett avancerat autobromssystem. I bilen ingår;

• Farthållare som automatiskt justerar avståndet till framförvarande bil.
  • Autobroms*)
  • Filövervakningssystem
  • Helljusassistans
  • Hastighetsgränsinformation
  • Dödavinkelkamera
  • Varning för bakomvarande fordon

*) Nya Kia Optimas autobromssystem är unikt i segmentet och erbjuder inte bara kortdistansradar utan har också en radar med längre räckvidd som kan identifiera bilar och fotgängare längre bort och vid högre hastigheter. Kortdistansradaren hjälper föraren att undvika och mildra effekterna av främre kollisioner upp till 50 km/h medan radarn med längre räckvidd gör att Optima reagerar på hinder mellan 30-80 km/h. Systemets fotgängardetektering är utformad för att upptäcka fotgängare upp till 60 km/h.

Nya Kia Optima introduceras i Sverige runt årsskiftet och erbjuds med en 1,7 liters CRDi-motor på 141 hk med ett vridmoment på 4000 varv/min och den nya sjuväxlade DCT-lådan.

Kia Motors Sweden AB Press & Kommunikation, Cecilia Gustafsson, tel 08-40 04 43 23, c.gustafsson@kia.se

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Kias 10 fabriker och monteringsanläggningar i 5 länder producerar över 3 miljoner bilar per år. Bilarna säljs i 180 länder där Kia har ett nätverk med återförsäljare och serviceverkstäder. Kia har idag mer än 49 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup.

Kia Motors Sweden AB (www.kia.com) är ett dotterbolag till Kia Motors Europe och har ca 86 återförsäljare spridda över landet där de flesta är fullserviceanläggningar med försäljning och serviceverkstad. Det finns även 10 fristående serviceverkstäder. Kia Motors Sweden ansvarar för import, produktplanering, försäljning, service, utbildning, reservdelsadministration, marknadsföring och information för Kia i Sverige. Kia Motors Sweden erbjuder även tjänster som t ex Kia originalservice, Kia bilförsäkring och Kia bilfinansiering via billån, privatleasing och leasing för tjänstebilar/förmånsbilar/företagsbilar. Kia Motors Sweden AB är beläget i Upplands Väsby och har 60 anställda