KICKS lanserar Fairtrade-märkt hudvård som gör skillnad!

När KICKS tog fram den nya hudvårdsserien Skin Treat var det en självklarhet att inleda ett samarbete med Fairtrade. På så sätt kan KICKS erbjuda produkter som innehåller naturliga ingredienser med hög kvalité, samtidigt som de bidar till förbättrade levnads- och arbetsvillkor i utvecklingsländer.

Som ledande skönhetsaktör på den nordiska marknaden var det självklart för KICKS att starta ett samarbete med Fairtrade vid utvecklandet av den nya hudvårdsserien Skin Treat. I ”KICKS Beauty Report 2012” svarade närmare 80 procent av de nordiska kvinnorna att de tycker att det är viktigt att ingredienserna i skönhetsprodukter är naturliga och drygt en tredjedel ville dessutom gärna ha Fairtrade-märkta skönhetsprodukter.

- Vi märker ett ökande intresse både för Fairtrade som märkning, och för de ingredienser som faktiskt ingår i hudvårdsprodukter. Konsumenterna blir mer och mer medvetna och vill göra genomtänkta val även inom skönhet och hudvård så vi välkomnar verkligen KICKS initiativ, säger Elisabet Lim, produktchef på Fairtrade Sverige.

Som licenstagande företag hos Fairtrade kan man följa effekterna bakåt i kedjan, från såld produkt tillbaka till odlingen. Med Fairtrades hjälp får odlarna ett högre pris vid försäljning av skörden. De får stöd att upprätta en handelsförbindelse med företag, och den ökade inkomsten förbättrar levnads- och arbetsvillkoren för de närmast berörda men också för samhällena i stort.

- Vi insåg att det fanns ingredienser som många skönhetsprodukter baseras på, och som går att köpa på ett rättvist sätt, för att värna om hud och omvärld. Det känns också mer genuint och äkta att veta vilka vi köper ingredienserna ifrån, och att dessa får en direkt ersättning tillbaka, säger Sofia Mellström, produktchef på KICKS.

Skin Treat består av två olika produktlinjer, Virgin Olive Oil och Natural Oils, och innehåller ingredienser från hela världen. Sheasmör från Burkina Faso, kokos från Sri Lanka, vanilj från Indien, macadamiaolja från Kenya, råsocker från Belize och olivolja från Libanon. Om skörden är dålig eller slut gapar butikshyllan tom medan man väntar in den nya skörden. Med Fairtrade-märkta ingredienser låter man naturen arbeta ifred.

- Vi har valt äkta, naturliga oljor och extrakt från växtriket för att få fram dessa kvalitativa produkter. Resultatet blir hudvårdsprodukter med härlig känsla, hög kvalitet och samtidigt en bättre tillvaro för odlarna, en win-win-situation för alla, säger Sofia Mellström, produktchef på KICKS.

Har du några funderingar kring produkter från KICKS eller önskar mer information?
Kontakta Jessica Rogberg, KICKS presskontakt.
jessica.rogberg@kicks.se

Har du några frågor eller funderingar kring Fairtrade?
Kontakta Elisabet Lim, produkt- och kundansvarig för Fairtrade Sverige.
elisabet.lim@fairtrade.se

KICKS är den ledande skönhetskedjan i Norden och består totalt av 241 butiker: 143 i Sverige, 16 i Finland och 82 i Norge. Med attraktiva varumärken inom doft, makeup, hudvård och hårvård samt välutbildade skönhetsexperter i butik erbjuder KICKS ett modernt och internationellt koncept. KICKS kosmetikkedjan AB ingår i Axstores.