Freddy Sobin, VD på KICKS

KICKS manar till mer hållbara hyresnivåer

I september kommer KICKS att stänga butiken i shoppinggallerian Mood Stockholm. Orsaken är främst ett minskat och otillräckligt kundunderlag i kombination med en hyresnivå som inte reflekterar den rådande marknadssituationen. Att lokalhyrorna stiger samtidigt som kundströmmarna minskar ser KICKS vara ett utbrett branschproblem.

KICKS ser löpande över sitt butiksnät, där bolaget noga följer utvecklingen av varje butik för att optimera hela sitt butiksbestånd. I det här fallet löper hyresavtalet ut sista september 2019 och utifrån att butiken i gallerian Mood Stockholm under längre tid har visat ett negativt resultat väljer bolaget att avveckla butiken. Den negativa utvecklingen är en konsekvens av färre antal besökare i kombination med en hyra som inte kan motiveras av en vikande kundström. Fem anställda berörs av nedläggningen och KICKS kommer att erbjuda dem anställning i närliggande butiker.

”Det är ett utbrett och ohållbart problem att fastighetsägare inte anpassar hyresnivån efter rådande marknadsutveckling. Vi ser överlag en fortsatt hög och i många fall ökande konverteringsgrad i våra butiker, men när kundströmmarna minskar måste hyresnivåerna justeras därefter. Just detta ser vi hända i andra länder som kommit längre i strukturomvandlingen av detaljhandeln, så som USA och England”, säger Freddy Sobin, VD på KICKS.

KICKS kommer fortsättningsvis att löpande och noggrant se över hela sitt butiksbestånd och stänga butiker vars hyra inte kan motiveras utifrån ett vikande kundunderlag.

”Vi måste tillsammans med fastighetsägare ta ett gemensamt ansvar att hitta både hållbara hyresmodeller och hyresnivåer som är bättre anpassade efter dagens förutsättningar och det förändrade handelslandskap vi verkar inom, det bör även ligga i fastighetsägarnas intresse”, fortsätter Freddy Sobin.

KICKS har ett flertal butiker i närområdet av Mood-gallerian, i Stockholm city, som har en positiv utveckling och ser därmed i dagsläget inga större förändringar när det gäller dessa.

Maria Kempe, pressansvarig KICKS, maria.kempe@kicks.se, +46 72 580 39 70

KICKS har Flagship Stores i Stockholm, Göteborg, Oslo och Malmö och är en del av Axel Johnson-koncernen.