KICKS storsatsar för fortsatt tillväxt

KICKS storsatsar för fortsatt tillväxt

För att säkra en fortsatt stark tillväxtresa som Nordens ledande skönhetskedja vill KICKS tilltala fler målgrupper. KICKS breddar därför sitt varumärke. Det omfattar lansering av Flagships i Norden, sortimentsutveckling, digitalisering, ett nytt kommunikationskoncept och en ny grafisk identitet med allt från logotype, butiksmaterial till förpackningsdesign. Konceptet heter ”More of You” och har tagits fram i samarbete med Åkestam Holst. BAS ID står bakom den nya grafiska identiteten.

– Flera viktiga insikter ligger till grund för breddningen av varumärket. KICKS är ett varumärke som är starkast bland kvinnor och unga ”Beauty Junkies”, men det finns en stor potential bland män och 55+. Vidare kopplas KICKS primärt ihop med makeup och doft, men har även potential att växa mer inom hudvård och hårvård. För att bli påtänkta oftare behöver vi även ladda varumärket KICKS tydligare och mer emotionellt. Den grafiska id:n vi har haft hittills är inte heller gjord för en digital värld, säger Gina Azaric, nordisk marknadsdirektör på KICKS.

Kommunikationskonceptet ”More of You”
Kommunikationskonceptet ”More of You” har tagits fram i samarbete med reklambyrån Åkestam Holst. Konceptet ska fungera som ett paraply för att kunna hantera all KICKS kommunikation från sortimentskampanjer, produktkategorier, profilering av skönhetsexperter till hållbarhetsprojekt och employer branding. Konceptet handlar om att lyfta fram sin personlighet, att vara kreativ, fri och våga ta plats.

– Människor idag vill att vi ska fokusera på deras unika behov, och det är det vi vill uttrycka med More of you – skönhet på våra kunders villkor utifrån deras personliga behov. Vi vill visa att skönhet inte handlar om rätt och fel, säger Jessica Morales, kundansvarig på Åkestam Holst.

Den nya reklamfilm som andas ”More of You” har premiär vecka 41. Musiken i filmen står artisten Ji Nilsson för, där hon gjort en personlig tolkning av Eric Gadds låt ”My Personality”.

KICKS nya grafiska identitet
Efter åtta år byter KICKS ut sin grafiska identitet vilket omfattar allt från butiksmaterial, förpackningar, e-handelsplattformen till att logotypen uppdateras. Som komplement till logotypen har man även tagit fram en symbol, i form av ett K, som bland annat kommer att synas på produktförpackningar. Det nya visuella uttrycket kommer också att synliggöras i KICKS nya konceptbutiker, en pilot med utrullning våren 2018. Den nya grafiska identiteten är framtagen av designbyrån BAS ID, ett arbete som pågått sedan hösten 2016.

– Den nya identiteten stärker KICKS emotionella värden och speglar den nya varumärkesplattformen. Den är både lekfull och personlig och har gjort KICKS tydligare och mer karaktärsfull i alla kanaler, säger Marie Wollbeck, Creative Director på BAS ID.

KICKS nya grafiska design och kommunikationskoncept börjar succesivt rullas ut vecka 40 i KICKS Magazine och i 250 butiker. Från och med vecka 41 syns konceptet i sociala medier, Youtube, utomhus, TV och bio.

Kommunikationskonceptet ”More of You”
Reklambyrå: Åkestam Holst
Produktionsbolag: New Land
Regissör: Sheila Johansson
KICKS Inhouse Byrå

Grafisk ID
Designbyrå: BAS ID

Maria Kempe, KICKS Pressansvarig, maria.kempe@kicks.se, +46 72 580 39 70

KICKS är Nordens ledande kosmetikkedja med ett brett sortiment inom makeup, doft, hudvård och hårvård. Idag finns totalt ca 240 butiker i Sverige, Finland och Norge.
KICKS erbjuder skönhetsmarknadens mest attraktiva sortiment och genom engagerade och professionella medarbetare ger vi varje besökare personlig service och en lustfylld köpupplevelse