KICKS vinner pris för sin hållbarhetssatsning S.H.A.R.E i Norge

KICKS vinner pris för sin hållbarhetssatsning S.H.A.R.E i Norge

KICKS och Mental Helse Ungdom har tilldelats det norska Næringslivets frivillighetspris 2017 för samarbetet inom S.H.A.R.E, som KICKS startat i Sverige, Norge och Finland för att öka kunskap och bryta tabun om psykisk ohälsa, och erbjuda mentorledda praktikplatser för kvinnor med erfarenhet av psykisk ohälsa.

Virke och Frivillighet Norge, ett samarbetsforum med över 300 frivilliga organisationer, delar ut det årliga Næringslivets frivillighetspris till en norsk aktör som tillsammans med en frivillig organisation bidragit till att utveckla gemenskap och gjort skillnad i människors liv. 2017 års pris går till KICKS och Mental Helse Ungdom.

– Vi är glada och stolta över att KICKS samarbete med Mental Helse Ungdom uppmärksammas på detta fina sätt. Sedan vi startade vår hållbarhetssatsning S.H.A.R.E i Norge har vi tagit emot 20 praktikanter som handletts av mentorer på KICKS, och som utbildats av Mental Helse Ungdom. Vi stödjer Mental Helse Ungdom finansiellt, och samarbetar också för att öka kunskap och bryta tabun kring psykisk ohälsa, säger Ewa Baumgartner, Head of Sustainability and Internal Communications på KICKS.

– Det är otroligt inspirerande att Virke och Frivillighet Norge har uppmärksammat vårt samarbete med KICKS. Det betyder att vi har råd och möjlighet att genomföra de insatser vi vet ger resultat, något som samhället annars inte har möjlighet att hantera, säger Kristian Kise Haugland, koordinator för Mental Helse Ungdom.

I Sverige samarbetar KICKS med Tjejzonen och Mind, och i Finland är Mieli KICKS samarbetsparter.

Maria Kempe, pressansvarig KICKS, maria.kempe@kicks.se, +46 72 580 39 70

Om KICKS

KICKS har flaggskeppsbutiker i Göteborg, Oslo och Malmö och är en del av Axel Johnson-koncernen.