Bli en NätShopping-Expert

I dagens IT-samhälle så är man bara ett klick ifrån det man vill ha.
Antalet e-handelsföretag ökar lavinartat men hur ska man undvika shoppingbaksmällan? Finns det något sätt att ta reda på om företaget är seriöst och säkert att handla ifrån? Det finns faktiskt flera saker man kan kontrollera och det
kan vara värt att lägga några extra minuter på det.

Börja med att kontrollera att det finns fakta om företaget på sidan. Kolla även om det finns adekvata kontaktuppgifter. En mailadress duger inte. Är det ett företag som du aldrig handlat av förut så kan du även söka på det på nätet, där brukar folk vara snabba att varna för oseriösa aktörer.

Att leta efter certifieringar är ett annat sätt. Trygg e-handel och Certifierad e-handel är två exempel. Deras symboler du kan söka efter på förstasidan. Där ska även finnas länkar du kan följa för att se vad respektive certifikat står för. Är det en .se-sida så ska all text och information vara på korrekt svenska, även eventuella undersidor.

Det finns också en lag som säger att alla företag som är etablerade inom EU och ägnar sig åt e-handel måste länka till EU kommissionens online-plattform. Kontrollera att så är fallet.

Ring och/eller maila kundtjänsten. En lättillgänglig kundtjänst är ett gott tecken. Ställ relevanta frågor om företaget och eventuellt produktfrågor. Har företaget en chatt så kan du prova att kommunicera även den vägen.

Gör en prov-shoppingrunda. Klicka på några produkter och lägg i din varukorg. Kontrollera priserna samt om varorna finns i lager och om inte; varför? Var noga med att titta så att summan av din order är korrekt. Notera eventuella frakter och extra avgifter. När du lämnar varukorgen utan att slutföra köpet så kan det komma ett ”Abandoned Cart-mail”. Hur ser det ut?

Seriösa e-handelsföretag har ofta seriösa betalpartners, typ Klarna. Att betala med kreditkort är annars ett säkert sätt. Om du betalar med kreditkort så kan du reklamera till företaget eller till kortutgivaren och eventuellt hålla inne betalningen vid sen leverans.

Bra att tänka på:

När du väl handlat av ett e-handelsföretag så är det klokt att spara all korrespondens du haft med dem. Allt ifrån mail-konversationer till orderbekräftelser och leveransbesked.

Inom EU så har du alltid minst sju arbetsdagars ångerrätt, i Sverige är det 14 dagar. Kontrollera även eventuella retur- eller byteskostnader.

Eventuella reklamationer ska göras inom två månader efter att felet uppmärksammats. En vara kan reklameras upp till 3 år efter köpet gjorts.

Happy and SAFE shopping

/KidsBrandStore

• Barn, ungdom

• kläder