Samtal är mer än bara ord!

Barn som har svårigheter med sin språkutveckling behöver stöd också när det gäller social kommunikation. Boken, Svårigheter med Social kommunikation, ger råd och tips för hur denna viktiga del av barns utveckling kan stödjas.

Social kommunikation är språkliga och kommunikativa färdigheter som inte är lika konkreta som ljud, meningar och ord, men inte desto mindre mycket viktiga. Inom lingvistiken kallas området pragmatik.

Vi behöver som föräldrar, lärare, specialpedagoger och logopeder bli bättre på att ge barn och elever stöd även i utvecklingen av den sociala kommunikationen. En grupp av logopeder i staden Portsmouth i södra England har sammanställt sina tankar och goda råd i en handbok full av praktiska förslag. I ett överskådligt diagram har de samlat många olika delfärdigheter. Där kan man markera barnets starka och svaga sidor och sedan planera sina insatser. Varje delfärdighet presenteras både i teori och praktik, det vill säga konkreta förslag på hur man gör för att hjälpa barnet vidare. I många fall ges förslag för olika åldrar eller utvecklingsnivåer.

I mitt arbete som förläggare och logoped söker jag efter sådant som underlättar vardagen för mina kollegor, för talpedagoger och specialpedagoger och för föräldrar till barn med nedsatt språklig förmåga. Det här är en bok som verkligen fyller denna funktion. Den sätter fokus på sådant som ofta är bortglömt men minst lika viktigt för barnet i ett livslångt perspektiv som alla ord i världen. Det är inte fråga om konkreta material i form av bilder och skrivna ord, utan snarare underlag för samtal och inspiration till insiktsskapande aktiviteter.

Boken är översatt av Astrid Frylmark och fackgranskad av leg. logoped, med.dr Carmela Miniscalco. Layout och illustration Pia Niemi, Pictus.

Kontaktperson:

OrdAF AB

Astrid Frylmark

Tfn 0611-555095

Webbplatser:

www.spraklek.se- för föräldrar

Följ oss på Facebook/spraklek

www.frylmark.net- för pedagoger och logopeder

Följ oss på Facebook/OrdAFab

www.ordaf.net- webbutik