Hetaste resmålen 2013

Efter att ha konsulterat våra reseexperter, kunder och andra orakel har vi sammanställt listan på det som vi tror kommer att bli årets hetaste resmål.

1. Costa Rica

Paradiset på jorden säger en del, för mycket amerikanare säger andra. Men de flesta som varit där brukar vara mycket nöjda med den sköna avslappnade stilen, de härliga stränderna och att avstånden i landet inte är så stora om man vill uppleva annat än bara strand. Gillar man dessutom att surfa så brukar betyget vara ännu bättre.

2. Sri Lanka
Sri Lanka har kämpat med inbördeskrig i många år men nu är det äntligen inga strider på ön och turismen ökar med lugnet som infunnit sig. Här finns en fantastisk natur, vackra stränder och massor av god indisk mat. Sri Lanka är en spännande destination i Asien.

3. Sydkorea
Den Sydkoreanska popen som slagit världen över med Gangnam Syle i täten har ökat intresset för Sydkorea enormt. Här finns mer än bara popkultur och framförallt för den som gillar natur och sportaktiviteter.

4. Moçambique
I Moçambique hittar du paradisstränder som slår det mesta och dykning i världsklass. Kommunikationerna är inte de bästa men det är också lite av charmen. Du har nära till Krugerparken som bjuder på riktigt bra safari, men det finns även mindre och mer okända naturreservat att upptäcka.

5. Sydafrika
Sydafrika är ett lätt land att resa runt i. Här finns både riktigt bra safari, massor av äventyrsaktiviteter som kitesurf, vågsurfing och fallskärmshoppning samt mysiga vingårdar att besöka. Hyr en egen bil och res längs kusten på populära "Garden Route".

6. Ecuador
Ecuador är en uppkomling i Sydamerika och här kan du dels besöka de häftiga Galapagosöarna men också bestiga den 5900 meter höga vulkanen Cotopaxi eller vandra i regnskogen. Ecuador har de senaste åren satsat på att bygga ut sin tågräls och nu kan nu erbjuda tågtrafik på extremt hög höjd och bara det är en upplevelse.

7. Vietnam
Vietnam är lite som en blandning av Kina och Thailand. Utvecklingen har gått snabbt de senaste åren och den massiva cykeltrafiken är numera utbytt mot vespor. Här är lite mindre backpackers än i Thailand och ger du dig ut från städerna så möts du av ett otroligt vackert landskap där tiden nästan stått stilla.

8. Island
På knappt två timmars flygning når du Island. Den lilla ön är ett perfekt resmål för den som gillar natur och äventyrsupplevelser. Här finns forsränning, valsafari, isklättring, skidåkning och inte minst dykning mellan två kontinentalsprickor - hur coolt som helst.

9. Brasilien
Rio de Janeiro är ett klassiskt resmål och det är faktiskt precis så vackert som det ser ut. Efter några dagar i staden så finns andra mysigare och lugnare ställen att besöka.  Paraty och Ihla Grande är några mysiga platser som vi kan rekommendera. Gillar man fotboll, stränder och Caipirinha- ja då är Brasilien absolut landet för dig.

10. Kroatien
Kroatien har seglat upp som ett av de mest populära länderna i Europa. Det är fortfarande billigare än i många av de andra medelhavsländerna och här finns öar och stränder med ett lungt tempo och kristallklart vatten, många av öarna kan man nå under en segling i den Kroatiska skärgården.