Höjt RUT-tak slår nya rekord

Cirka en miljon svenskar köper RUT-tjänster varje år och sedan RUT-taket höjdes från 25.000 kronor per år till 50.000 kronor per år den 1 juli 2019 ökar nu de skattesubventionerade tjänsterna markant. Nu har Skatteverket släppt sin statistik för juli månad 2019 och RUT-tjänsterna har slagit nytt rekord, jämfört med juli månad 2018. Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket, säger: ”Synen på RUT-tjänster har förändrats.”

Under juli månad nyttjade närmare 300.000 svenskar skatteavdraget för drygt en miljard kronor, således en ökning med 150 miljoner kronor jämfört med juli förra året. Att RUT-taket höjts med 100% ger omedelbar effekt på den svenska privatsektorn. - Men egentligen är det inte så många som slår i taket, lägger Pia till.

Regeländringen gör att efterfrågan och trycket på tjänsterna ökar och det kan vara så att ändringen gjorts för att utöka tjänsterna till fler. Idag är städ- och trädgårdstjänster de vanligaste tjänsterna, men man ser också en ökning på IT, barnpassning, flyttjänster och snöröjning.

- Vi på Kinga Städ ser en kraftig ökning på städförfrågningar från privatpersoner, jämfört med förra året och det innebär att vi behöver rekrytera personal redan nu i höst, säger Vd:n Karin Kotteby.

Hon räknar också med att tjänsterna utökas inom Kinga.
- Ja, det stämmer. Vi tittar på att utöka våra tjänster med att erbjuda våra kunder tvätt. Vi tar helt enkelt med oss våra kunders vardagstvätt, för att sedan lämna tillbaka dem nytvättade, vikta och manglade, säger Karin Kotteby.

- Vi har många barnfamiljer som kunder och de är stressade i sin vardag redan som det är, med allt vad det innebär. Det är läxläsning, matlagning och barnens fritidsaktiviteter som våra kunder istället vill lägga sin tid på. Vi undersöker därför kring möjligheterna att också kunna avlasta våra kunder med sin smutstvätt, utöver våra kvalitativa städtjänster som vi redan erbjuder. Tänk om din vardagstvätt bara försvann, för att sedan komma tillbaka ren, vikt och manglad. Hur underbart vore inte det, avslutar Karin Kotteby.

• Kungsbacka

Karin Kotteby