Kinnarps har utsett Urban Enqvist till ny CFO

Den 19 januari tillträdde Urban Enqvist sitt nya arbete som CFO (Finansdirektör) på Kinnarps AB och blir därmed ny medlem i Kinnarps koncernledning. Urban Enqvist kommer med sin gedigna erfarenhet, drivkraft och kompetens säkerställa att Kinnarps förblir ekonomiskt starkt även framöver.

Urban Enqvist har arbetat med ekonomi i nästan 30 år och har en gedigen bakgrund som ekonomichef för bland andra Orrefors Kosta Boda och Kährs. Närmast kommer han från en tjänst som CFO på Balco AB.

– Jag har kommit till ett fantastiskt fint företag med väldigt gott rykte. Det känns spännande och inspirerande att få vara med och utveckla Kinnarps. För mig var det aldrig någon tvekan när möjligheten att arbeta på Europas ledande inredningskoncern dök upp. Det är en härlig utmaning och nu ser jag framemot att kavla upp ärmarna och börja mitt arbete på riktigt, säger Urban Enqvist.

– Vi är väldigt glada över att ha rekryterat Urban. Hans erfarenhet och analytiska förmåga kommer bli en stor tillgång för Kinnarps, säger Kinnarps VD, Per-Arne Andersson.

Urban Enqvist tillträdde sin nya tjänst 19 januari. Han ersätter Erik Skånsberg som under en tid varit Kinnarps interim-CFO.

Kinnarps är en svensk inredningskoncern som erbjuder innovativa och inspirerande helhetslösningar för arbetsmiljöer. Företaget grundades 1942 av Jarl och Evy Andersson. Vi är ledande i Europa i vår bransch och finns representerade i ca 40 länder. Vår utgångspunkt är hållbarhet, välmående och lönsamhet för de som använder de miljöer vi skapar. Idag inreder vi alla typer av arbetsplatser, kontor, skola/utbildning och vård/omsorg. Kinnarps har ca 2 500 anställda och omsättningen 2012/2013 uppgick till 3,8 miljarder SEK. Koncernen uppfyller de ledande miljömärkningarnas krav och är certifierat enligt FSC®, ISO 9001 och 14001. Läs mer på www.kinnarps.com