Kinnarps nominerad till fint europeiskt miljöpris

Miljöstyrningsrådet har valt att nominera inredningsföretaget Kinnarps som Sveriges enda representant i klassen storföretag till utmärkelsen EMAS* Award 2009. Nomineringen görs för att Kinnarps arbetar seriöst med miljöfrågor och inser vikten av att arbeta mot en hållbar utveckling.

Kinnarps, Europas näst största leverantör av kontorsinredningar, har sedan starten 1942 arbetat med att hushålla med resurserna och att värna om människor och omgivande miljö. Tidigare i år vann också inredningsföretaget Miljöstyrningsrådets pris ”Utmärkt grön leverantör”.

– Det är oerhört roligt att Miljöstyrningsrådet anser att vi i år är Sveriges främsta storföretag inom miljöområdet och valt att nominera oss till det här prestigefyllda priset. Det visar att vår satsning på miljön som påbörjades för decennier sedan har varit och är riktig, säger Tomas Ekström, Kinnarps kvalitets- och miljöchef.

EMAS Award har instiftats av EU-kommissionen för att öka uppmärksamheten kring det förebyggande miljöarbetet. Tävlingen tar årligen upp ett speciellt tema och i år var temat ”leverantörsstyrning med hjälp av miljöanpassad upphandling”. Miljöstyrningsrådet nominerar, precis som sina europeiska myndighetskollegor, organisationer och företag till prisets fem olika klasser. Kinnarps tävlar i klassen storföretag.

Den 19 november hölls en officiell nomineringsceremoni och prisutdelning på Nationalmuseum i Stockholm. Bland de nominerade i klassen storföretag märktes bland annat Iberdrola Genaracion S.A.U, Spaniens största tillika världens femte största energiproducent, och Audi Hungary Motor Kft. Kinnarps fick till sist se sig besegrade av VAE Eisenbahnsysteme från Österrike.

– Att bli nominerad är ett pris i sig. Det är ett kvitto på att Kinnarps verksamhet ligger i framkant inom miljöområdet. Det här sporrar oss i vårt arbete att ständigt bli bättre, säger Tomas Ekström.

*EMAS = EUs miljöstyrnings- och miljörevisionsordning

Vill du veta mer, vänligen kontakta:

Tomas Ekström, Miljö- och kvalitetschef
Direkttel/mobil: 0515-381 40
E-post: tomas.ekstrom@kinnarps.se

Ida Gustafsson, presskontakt Kinnarps AB
Direkttel/mobil: 0515-383 89
E-post: ida.gustafsson@kinnarps.se

• eu
  • emas

• Västra Götaland

Kinnarps levererar helhetslösningar när det gäller inredning för kontor och offentlig miljö. Med hög kvalitet och låg miljöbelastning hanteras hela kedjan – från råvara till färdiga lösningar för arbetsplatsen. Idag är Kinnarps näst störst i Europa med försäljningsverksamhet i ca 40 länder. Förutom Kinnarps möbler marknadsförs även varumärken ägda av Kinnarps som Skandiform, Materia och NC Nordic Care.  Koncernen omsätter totalt 3,5 miljarder kronor och har ca 2 000 anställda. Läs mer på www.kinnarps.com