Svensk Design - störst i Europa

Den svenska inredningskoncernen Kinnarps är nu klart störst i Europa när det gäller kontors­möbler. Det visar färsk statistik som har tagits fram av FEMB (Fédération Européenne du Mobilier de Bureau). Förstaplatsen på European Office Furniture Companies 100 i topplista intogs i september månad år 2012.

För Kinnarps VD, Per-Arne Andersson, innebär topplaceringen naturligtvis ett fint bevis på att det stora förbättringsarbete som bedrivits inom koncernen, har burit frukt:
"Möbelbranschen är otroligt tuff och inte minst då i finansiellt oroliga tider. "

Per-Arne Andersson är dock den förste att instämma i att en internationell topplacering inte innebär några som helst garantier för ett rekordbokslut.
"Även om vi har haft stora försäljningsframgångar, måste man också komma ihåg att vi under det senaste året har haft stora omställningskostnader. Att vi har lyckats så här bra under rådande omständigheter, tycker jag dock bådar verkligt gott."

Han fortsätter:
"Kinnarps finns representerat i ett 40-tal länder och alla anställda har gemensamt bidragit till ett framgångsrikt resultat. Under det sista året har vi fört en givande dialog med våra anställda och med gemensamma krafter sett över helheten. Som alla förstår så har det hänt väldigt mycket inom koncernen under kort tid. Själv är jag dock övertygad om att Kinnarps är bättre rustat inför framtiden än någonsin tidigare!" avslutar Kinnarps VD Per-Arne Andersson.

Läs mer om FEMB och statistiken via deras hemsida - www.femb.org

Bilder bifogas:

Bild 1: VD Kinnarps AB, Per-Arne Andersson.

Bild 2 och 3: Miljöbilder med Kinnarps produkter.