Trixagon på unik utställning

Ett ämne sprunget ur innovativa tankar kräver lika finurliga möbler. 25 juni öppnar en ny utställning på Universeum i Göteborg där besökarna kommer få bekanta sig med supermaterialet grafen. I den stora hexagon som möter besökarna tar även Kinnarps pall Trixagon plats!

– Trixagons kudde har en hexagonal grundform som speglar vårt ledmotiv i gestaltningen – sexkanten. Eftersom grafen är ett nanomaterial, alltså osynligt, och att det bara tagits fram ett fåtal konkreta tillämpningar hittills, så behövde vi en formatidé att visa upp som röd tråd i hela utställningsdesignen och detta är helt enkelt sexkanten i grafens atomstruktur. En perfekt plats för Trixagon, säger Ulrike Rahe, professor i industridesign på Chalmers University of
Technology och designansvarig för projektet som chefdesigner på BOID.

– Trixagons organiska, lekfulla form och seriens modularitet gör att valmöjligheterna är obegränsade. Precis som med grafen bygger den på smart innovation. Det känns väldigt spännande att Kinnarps är med och bidrar till den här unika utställningen, säger Kinnarps Marketing & Communications Director Paulina Lundström.

Trixagonserien består, förutom pallen, av bord och förvaring. Alla delar i serien passar ihop och gör därmed kombinationsmöjligheterna oändliga. Björk-, bok- eller eklaminat, liksom färgerna vitt eller grått, är standardval för bord och förvaring. Pallen kan köpas med en mängd olika tyger från Kinnarps tygsortiment. Dessutom går det, som alltid för Kinnarps möbler, att göra unika tillval och specialanpassningar för den som önskar en personlig lösning.

Om grafen: Grafen är en tunn flaga kol, bara en atom tjock. Banbrytande experiment i samband med grafen gav Andre Geim och Konstantin Novoselov Nobelpriset i fysik 2010. De lyckades visa att kolet i denna platta form har exceptionella egenskaper som kan leda till nya material och skapa ny elektronik. Materialets elektriska ledningsförmåga, styrka och täthet, värmeledning och genomskinlighet öppnar möjligheter för att bland annat skapa nya grafenbaserade transistorer för datorer, nya starka material för fordon och flygplan och elektriskt ledande plaster.

Läs mer om grafen på www.chalmers.se

• Vetenskap, teknik

• chalmers
  • universeum