Årets böcker från Kira förlag

Årets böcker från Kira förlag

Hej,

i år har det lilla malmöförlaget Kira släppt sex titlar. De presenteras närmare här nedan.

Inför julhandeln har vi sänkt våra f-priser och hoppas på gott samarbete och många beställningar. Böckerna finns att beställa i Bokrondellen samt via jeanette@kiraforlag.se

1) Årets första bok var Stickspår. Författaren och skådespelaren Toni Rhodin har kokat ner 115 år av sin familjs cirkushistoria till en skönlitterär trilogi. För debuten Rex Mundivalsen vann han i fjol Stora Läsarpriset, kategorin Årets Debut. F-pris: 95:-.

2. Den andra i raden var Framtiden börjar i det förflutna. En bok om Malmö stadsbibliotek av bibliotekarien och författaren Bo Gentili som kom lagom till 100-årsminnet av stadens första barnbibliotek. F-pris: 120:-.

3. Bok nummer tre heter Coda - andra antologin om Musik och Samhälle. De tre redaktörerna heter Johan A. Lundin, Mikael Askander och Johan Söderman. Musik och Samhälle är ett kunskapsfält med intresse för musikens roll i samhället och i människors vardagsliv ur såväl ett samtida som historiskt perspektiv. F-pris 125:-.

4. Ytterligare Malmöhistoria i årets fjärde utgivning: Annorlunda Malmöhistoria - vykortsvittnen berättar av Rickard Bengtsson. I denna bok låter författaren historien tala för sig själv genom personer som en gång levt och verkat i staden under 1900-talets första hälft. Dessa har inte skrivit ner sina intryck i form av memoarer eller annan tryckt litteratur, utan har förmedlat dem genom att skriva och skicka vykort som föreställer det de har sett eller upplevt. F-pris: 100:-.

5. Hjalmar Gullberg-sällskapets årsskrift heter Fritt ur hjärtat - med Hjalmar Gullberg på livsresan och är skriven av Lisbeth Nilsson som en gång grundade sällskapet och dessutom i egenskap av sjuksköterska vårdade Gullberg under hans sjukdomstid. F-pris: 50:.

6. Yalla Trappan, så gjorde vi är en pedagogisk handbok i att starta ett socialt företag, skriven av grundaren Christina Merker-Siesjö. Den pekar på hur kvinnor som stått långt från arbetsmarknaden i området Rosengård i Malmö startade upp sin verksamhet och idag är ett välfungerande företag som bär sina egna kostnader. F-pris: 125:-.

Vi önskar er en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År. Nästa år släpper vi titlar om Östen Warnerbring, om den mångsidige krögaren Staffan Asker och hans kulturarbete med Malmös krogar och en barnbok som animatören och tecknaren Per Åhlin i högsta grad är inblandad i. Bland annat! I vårt nyhetsbrev håller vi er uppdaterade framöver.

Bästa hälsningar