Inbjudan till pressträff för boken om Östen Warnerbring

Inbjudan till pressträff för boken om Östen Warnerbring

Välkomna till pressträff för Christer Borgs bok Östen med rösten - sångare, musikant och underhållare.

Torsdagen 17/12 kl: 16.00 är ni välkomna till Restaurang Översten, vån 26 Kronprinsen, Regementsgatan 52 i Malmö där Christer Borg presenterar sin biografi om Östen Warnerbring.

Om boken:

Östen Warnerbring (1934-2006) var en underhållare i ordets rätta bemärkelse. En sann entertainer. Eller Anton Tajner, som Östen förskånskade begreppet. Sångare och musikant, kompositör och textförfattare, showman, spexare och programledare i både radio och TV. Den här boken skildrar Östens långa och framgångsrika karriär: från de första trevande försöken på Malmös jazzklubbar, via folkparksscener, krogestrader och visturnéer, sjukdomar och återkomster, och fram till slutet en januarimorgon 2006, ensam på ett hotellrum på Gran Canaria.Läs om vad kung Gustav VI Adolf sa till Östen när de möttes i Gamla stan, om när han tävlade om att bli ”Smålands Östen Warnerbring”, om det turbulenta samarbetet med Skånes buskiskung, om den publikfriande elefanten på Tivoli, om hur det kultförklarade dansparet Curt och Majken från Eslöv startade – och om mycket, mycket annat…

Boken omfattar 291 fullmatade och illustrerade sidor i formatet 220 x 220 mm, danskt band.

Om författaren:

Christer Borg arbetade i mer än 35 år på Kvällspostens nöjesredaktion. Han började på tidningen något år innan Östen Warnerbrings riksgenombrott och kom att följa Östen
under nästan hela hans karriär. Han var med i Brighton 1974, när ABBA segrade i ESC med ”Waterloo”, skrev den första officiella biografin om ABBA och rapporterade från gruppens Englandsturné och första och enda nordamerikanska turné. 1979 tog han initiativet till Kvällspostens
Edvardpris, en av Nöjessveriges äldsta utmärkelser. Sitt stora jazzintresse har Christer Borg dokumenterat i boken ”Jazzen i Malmö”. I början av 90-talet samarbetade han med Trolle Rhodin i en rad cirkusprogram för SvT Malmö och de senaste åren har han varit pressansvarig hos Cirkus Maximum. Christer Borg är ledamot av Cirkusakademien, formand för Sällskapet Gammeldanskens Vänner, ordförande i Johnny Bode Delgadas Stiftelse och styrelsemedlem i Git Gays Artistfond.

Kira förlag startades 2007 och är ett litet oberoende förlag med fokus på författare från Öresundsregionen. Ambitionen är att ha en mångsidig utgivning och att vara ett förlag som gör skillnad. Följ oss på Facebook.