​Hoppfullhet blandat med frustration gällande EU:s digitalisering

​Hoppfullhet blandat med frustration gällande EU:s digitalisering

Almedalsveckan samlar varje år några av Sveriges mest inspirerande aktörer. Under den här veckan hålls i år över 3 000 seminarier på teman såsom klimatsmarta lösningar, digitalisering och välfärd. Anna Björnberg och Annika Westerberg, som båda jobbar med sälj och affärsutveckling på Kivra är på plats.

Idag medverkade Anna Björnberg på Europahusets seminarium om EU:s digitala inre marknad och vad den innebär den för svenska IT-företag. Övriga medverkande var Per Blixt från Europeiska Kommissionen, Michael Olsson som är styrelseordförande i neXus och Jan “Gulan” Gulliksen, professor vid Kungliga Tekniska Högskolan och ordförande i digitaliseringskommissionen.

EU-kommissionen har nyligen lanserat initiativet “Digital Single Market” som beskrivs som en bred palett för att utnyttja digitaliseringens möjligheter över EU-ländernas gränser. Bland de viktigaste områdena är säkerhets- & integritetsfrågor. Samtliga paneldeltagare var överens om att en av nycklarna för ökad digitalisering är att digitala identiteter kan användas över gränserna. Idag har vi kommit långt i Sverige där utvecklingen av Mobilt BankID de senaste åren har varit snabbt växande. Anna Björnberg gav som exempel att Mobilt BankID underlättar identifiering av användare för Kivra. Så fort man går utanför Sveriges gränser blir det dock krångligt, t.ex. att öppna ett bankkonto eller elavtal utomlands. Det som försvårar är olika lagstiftningar och olika system i olika länder.

Flera paneldeltagare framhöll att det finns tekniska möjligheter att sy ihop lösningar fortare än vad många politiker tror. Michael Olsson påpekade: “Den digitala världen omkring oss exploderar, det är så mycket kul det går att göra. Men vi måste ha de tekniska förutsättningarna. Det är mer bråttom än att vi kan låta EU:s normala långsamma beslutsgång få dominera.”

Per Blixt från EU-kommissionen menade att en utmaning för harmoniseringen är att EU är en ganska heterogen region och 28 medlemsländer är en hel del att hålla reda på. Han underströk dock att motivationen hos medlemsländerna är stor. “Det finns en gemensam syn att vi måste komma närmare varandra.”

Jan “Gulan” Gulliksen höll fast vid det hoppfulla perspektivet och vill visa på digitaliseringens möjligheter men förstod och delade till viss del frustrationen som kan uppstå över den stundtals långsamma utvecklingen.

Anna Björnberg framhöll att små privata företag såsom Kivra kan agera snabbt och därmed kan påverka mycket. Slutligen lyfte Anna fram att enskilda länder kan stå ut som goda exempel. “När Kivra och digital post som företeelse blir ännu mer framgångsrikt i Sverige kan konceptet kopieras på fler marknader i Europa och i resten av världen. Allt behöver inte komma som initiativ från politiker.”