Alexandra Karnig, affärsområdeschef Kivra

Retaildagen: kundupplevelse och hållbarhet i fokus

Förra veckan var vi på plats på Retaildagen. I år var kundupplevelse och hållbarhet i fokus. Bland talarna på scen fanns exempelvis Synsam, Swish och AMF Fastigheter. Den röda tråden var hur vi skapar bra kundupplevelser i en tid där spelplanen är i ständig förändring. Och där konsumentbeteendet alltmer drivs av värderingar. Majoriteten av talarna pratade också om hållbarhet. Om hur de arbetar med att minska sin klimatpåverkan och anpassa sig till det som konsumenterna efterfrågar.

Michael Grimborg, Synsams marknadschef, berättade om två initiativ kopplade till hållbarhet. Att de erbjuder en abonnemangsmodell för kunder. Och att de erbjuder glasögon från återvunnen “havsplast". Julia Kronlund, från företaget Sevan, berättade om vikten av att involvera medarbetarna och skapa engagemang.

Alexandra Karnig och Patrick Olsson presenterade Kivras kvittotjänst. De berättade om möjligheterna som digitala kvitton skapar för handlare och konsumenter. Och inte minst miljön.

- Alla köp avslutas med ett kvitto. Detta gör kvittot till en viktig och återkommande del av kundupplevelsen. Hittills har vi inte tagit vara på den potential som kvitton har. Genom digitala kvitton skapas nya möjligheter att förvalta kvittot som en kommunikationsbärare. På detta sätt knyter vi ihop det som händer i den fysiska butiken med en digital bekräftelse. Det förlänger kundresan och förstärker upplevelsen, säger Alexandra Karnig, affärsområdeschef Kivra.

Bilder från Retaildagen