Välgörenhetssamarbetet Pay IT Forward växer

Nu växer Kivras och Hogias engagemang för att hjälpa ideella organisationer som bidrar till en hållbar samhällsutveckling. Genom det gemensamma välgörenhetssamarbetet, Pay IT Forward, väljer Kivra och Hogia nu att även stötta det globala nätverket Bridgit som organisationen Reach for Change lanserar idag.

För ett år sedan startade Kivra och Hogia välgörenhetssamarbetet Pay IT Forward. Samarbetet går ut på att donera delar av intäkterna från en gemensam distributionstjänst till välgörande verksamheter som delar ambitionen att verka för en hållbar samhällsutveckling. Först ut att motta donationerna var IT For Children som bedriver IT-utbildning för barn i Ghana (läs mer).

Med hjälp från Pay IT Forward når IT for Children nu över 1000 studenter i olika åldrar. Organisationen är verksam i Ghana där de har två skolor med två klassrum vardera. Klasserna äger rum utanför ordinarie skoltid med lärare som är utbildade av organisationen. Eleverna får lära sig allt från att använda Microsoft Office till att själva börja koda. Pay IT Forward stöttar en fortsatt tillväxt som bidrar till att fler barn får möjlighet att bli en del av vår digitala framtid.

Pay IT Forward växer - Kivra och Hogia investerar i digital jämställdhet
Från och med 2019 utvidgas engagemang inom Pay IT Forward till att även inkludera organisationen Reach for Change nya satsning Bridgit.

Bridgit är ett globalt nätverk för digital jämställdhet där kvinnliga sociala entreprenörer får stöd för att utveckla digitala innovationer som bidrar till jämställdhet. Nätverket drivs av organisationen Reach for Change som initialt bjuder in 11 kvinnliga sociala entreprenörer från sju länder i Afrika och Europa. Syftet är att entreprenörerna ska kunna lära av varandra och andra kvinnliga talanger i tech-sektorn samt få stöd för att utveckla digitala innovationer som bidrar till jämställdhet och inkludering.

– Det ligger i Kivras DNA att använda entreprenörskap och affärsmässighet för att göra skillnad. Att stödja sociala entreprenörer och att verka för en mer jämställd digital utveckling är för oss en investering i en mer hållbar och rättvis framtid, säger Alexandra Karnig, Kivra.

Läs mer: Sophie Stenbeck, Hogia och Kivra investerar i digital jämställdhet

Genom båda dessa engagemang hoppas vi kunna skapa bättre förutsättningar för en mer jämlik digital utveckling i vår värld. Vill ni också bidra och bli en del av Pay IT Forward? Hör av er till alexandra.karnig@kivra.com

Om Reach for Change & Bridgit
Reach for Change är en internationell ideell organisation. Genom sektorsöverskridande partnerskap hittar, stöttar och utvecklar Reach for Change sociala innovationer som bidrar till att göra livet bättre för barn. Inför internationella kvinnodagen sjösatte organisationen Reach for Change Bridgit, ett nytt globalt nätverk för digital jämställdhet. Läs mer om Bridgit