Resurs Bank investerar i Kivra Oy

I maj 2018 blev det officiellt att Kivra och Telia etablerade Kivra Oy, ett joint venture-bolag som ska utveckla en digital brevlåda för den finska marknaden. Nu kliver även Resurs Bank in som delägare.

Kivra har idag nära 3 miljoner användare och ca 15 000 avsändare. Ett av framgångsrecepten har varit att bygga en neutral och oberoende infrastruktur som förenklar för såväl användare som avsändare. Med detta i bagaget valde Kivra att expandera utomlands och starta Kivra Oy. Inledningsvis investerades 20MSEK i Kivra Oy, varav 70 procent kommer från Kivra AB och 30 procent från Telia (läs mer på Di Digital: Kivra och Telia startar bolag i Finland). Delägandet delades upp på samma vis med förhoppningen att ta in nya investerare.

Nu står det alltså klart att Resurs Bank investerar i Kivra Oy och därmed stärker sitt partnerskap med Kivra. Resurs Bank var bland de första att erbjuda sina kunder i Sverige möjlighet att ta emot post via Kivra, och idag skickas över 50% av deras avier digitalt (läs mer).

- När vi fick erbjudande om att investera i Kivra Oy, valde vi att göra detta för att vi tror på Kivras affärsidé och den utveckling av digitala tjänster som de driver. Vi ser positivt på att investera i den här typen av bolag som stärker vårt affärsmässiga erbjudande, samtidigt som vi kan vara med och driva digitaliseringen på en ny marknad, säger Erik Frick, COO Resurs Bank.

- För oss som gör ett stort antal utskick varje månad är den digitala transformationen en viktig del i vårt långsiktiga hållbarhetsarbete, fortsätter Erik Frick.

- Vi har fått ihop ett starkt team i Finland och får väldigt bra mottagande av viktiga partners och kunder. Det är jätteroligt och vi är stolta och glada över att en av våra första kunder i Sverige vill stärka partnerskapet och bli både kund och delägare i vår finska Kivra operatör, säger Stefan Krook, VD Kivra.

För mer information kontakta:
Stefan Krook, VD Kivra, stefan.krook@kivra.com, +46 70 111 12 13
Erik Frick, COO, erik.frick@resurs.se, +46 73 661 21 23

Skicka post via Kivra
Gör som majoriteten av Sveriges största B2C-företag och kom igång med digitala utskick via Kivra. Läs mer

Kivra är en tjänst för privatpersoner och företag som vill ta emot sin viktiga post i en säker digital brevlåda. Nära 3 miljoner privatpersoner och över 30 000 företag får idag sin post digitalt från ca 15 000 anslutna företag och myndigheter. Namnet Kivra är ett anagram på arkiv (kastar du om bokstäverna i Kivra kan du bilda ordet arkiv), i takt med att fler avsändare ansluter sig kommer du automatiskt att kunna ta emot och hantera mer och mer av din post i Kivra.

Kivra ägs av 41an Invest (Karl-Johan Persson och Stefan Krook), FAM (Wallenbergstiftelserna), styrelse och personal.

KIVRA-ny-gron-tag1 (3).png