Gartner utser Kiwok och BodyKom till ledare på världsmarknaden

Den välrenommerade marknadsanalytikern Gartner Inc. i USA, har i en nyligen utgiven rapport, utnämnt det svenska medtech-företaget Kiwok Nordic AB till en av fyra s k "Cool Vendors" på världsmarknaden för telemedicinska lösningar.

Kiwoks BodyKom-utrustning för EKG-mätning har fått ännu ett erkännande, som en av de absolut ledande produkterna inom området telemedicin i världen.

Analytikern Jonathan Edwards från Gartner framhåller i rapporten bl a att BodyKom ger inbesparingar för vårdgivaren på uppemot 80 procent jämfört med traditionell Holter-utrustning. Detta räknat i antal vårdminuter som varje patient kräver. Gartner-bedömningen stödjer sig bl a på studier från Karolinska Universitetssjukhuset i Stockholm.

- Naturligtvis är utnämningen mycket hedrande för oss och ytterligare ett bevis för att vi står nära ett marknadsgenombrott, säger Anders Björlin, affärsutvecklare inom Kiwok Nordic.

- Utmaningen nu för oss är att ännu bättre nå ut till vårdgivare och beslutsfattare med information om vad BodyKom kan uträtta. Vi måste sprida kunskap om de stora effektivitetshöjningar som kan uppnås. Poängen är att sjukvården med hjälp av BodyKom samtidigt både kan spara pengar och öka vårdkvaliteten. Gartner-rapporten understryker att BodyKom är ett konkret exempel på hur användning av telemedicinsk utrustning dramatiskt kan öka verkningsgraden i sjukvården, säger Anders Björlin.

Kiwoks Nordics BodyKom-produkt gör det möjligt att ta långtids-EKG på hjärtpatienter, med mätrapporteringen över mobilnätet. Den lätta och smidiga BodyKom-utrustningen innebär att patienten kan vara rörlig och ostörd i vardagen och ändå samtidigt via en vanlig mobiltelefon stå under läkarobservation. Ca 350000 patienter i Sverige behöver årligen mäta hjärtrytmen under kortare eller längre tid.

www.kiwok.com

För mer information, kontakta:
Björn Söderberg, Kiwok Nordic AB, tel 070-645 02 11, e-post bjorn.soderberg@kiwok.com
Björn Levin, Strategy AB, tel 08-696 00 50, e-post bjorn.levin@strategy.se

• Hälso-, sjukvård