Butikskedjan vill lära alla programmera

Allt fler personer får upp ögonen för den så kallade ”maker-trenden” där entusiaster uppfinner och bygger egna saker. Det kan handla om allt från robotar till konstnärliga ljussättningar. Popularitetsuppsvinget beror till stor del på Arduino- och Genuino-plattformen. Tack vare den kan nybörjare snabbt uppnå resultat samtidigt som erfarna ”makers” kan uträtta storverk.

Elektronikkedjan Kjell & Company ser en ständigt ökande efterfrågan på Arduino- och Genuino-produkter. Idag smyglanserar Kjell & Company den första delen av en kommande storsatsning inom segmentet.

– Vi har länge letat efter bra böcker på svenska som lär ut både programmering och elektronikbyggande. I våras bestämde vi oss för att själva göra slag i saken och började skriva vår egen Arduino-bok, berättar Karl Emil Nikka, utbildningschef på Kjell & Company och medförfattare till boken.

Den nya boken ”Hur funkar Arduino?” kan läsas för sig, men kommer även att ingå som en del av ett komponentpaket. Med paketet kan läsaren bygga projekten som boken beskriver och därigenom upptäcka hur kodrader och kopplingar får saker att hända. I slutänden har läsaren byggt allt från en servostyrd och ljussatt tärning till en internetansluten klocktermometer.

– Det viktigaste för oss är att läsaren inte bara bygger osammanhängande småprojekt, berättar Fredrik Söderström, kvalitetsingenjör på Kjell & Company och medförfattare till boken. Vårt mål är att det ska finnas en röd tråd genom alla projekt, så att man lär sig medan man bygger och i slutänden har gjort något som är riktigt imponerande.

Fredrik berättar att hans utgångspunkt var att läsaren skulle kunna ”make the impossible possible”.

– Det är inte svårt att programmera och bygga, fortsätter Fredrik. Det kanske ser svårt ut i början, men nedbrutet i små steg är det överraskande enkelt.

Boken ”Hur funkar Arduino?” börjar säljas idag i alla svenska Kjell & Company-butiker för 149,90 kr. Under hösten kommer boken att publiceras i sin helhet på www.kjell.com och vara tillgänglig kostnadsfritt. Komponentpaketet lanseras i början av september för 799 kr. Skolor kommer att kunna köpa uppsättningar av paketet till ett subventionerat pris.