Kedjan är tillbaka där allt startade

Nu är Kjell & Company tillbaka i Sundsvall City. Idag öppnar kedjan en ny butik på Storgatan 26, vilket bara är tre kvarter bort från platsen där den första Kjell & Company-butiken låg en gång i tiden.

– Det är härligt att vara tillbaka i Sundsvall. Det var här allting började, berättar VD Mikael Dahnelius som en gång var med och grundade företaget.

Tillsammans med sin pappa (Kjell) öppnade Mikael och hans två bröder (Marcus och Fredrik) den första Kjell & Company-butiken i Sundsvall. Då var bröderna fortfarande tonåringar. 1992 flyttade hela familjen till Malmö. Då tog de med sig Sundsvallsbutiken ner och blev Malmöföretaget som kedjan sedan dess varit känd som.

Ett och ett halvt decennium senare återvände Kjell & Company till Sundsvall och öppnade en butik i Birsta City strax utanför staden. Den nya butiken inne i Sundsvall kommer att komplettera den befintliga Birsta-butiken på ett bra sätt.

– Det finns helt klart underlag för två Kjell & Company-butiker i Sundsvallsregionen. Det är många som bor och jobbar inne i Sundsvall som nu slipper ta bilen ut till Birsta för att handla, fortsätter Mikael Dahnelius.

Mikael bedömer att den nya Sundsvallsbutiken ligger på gågatans bästa läge. Butiksytan är förhållandevis liten, men den kompletteras av ett gigantiskt lager. På så sätt kan företaget lagerhålla det stora sortimentet (med 9000 artiklar) även inne i stan.

Sundsvallsbutiken blir kedjans sjätte nya butik för i år och 112:e butik totalt. Senare i vår öppnar de även två nya butiker i Stockholm. På www.kjell.com/butiker finns en översikt över alla kommande och befintliga butiker.