Tranbär och citrontimjan  utsedd till Årets Sill 2012

Tranbär och citrontimjan utsedd till Årets Sill 2012

I den namnkunniga Årets Sill-juryn ingick skådespelaren

Peter Harryson, gitarristen och kokboksförfattaren Frederik Zäll, matbloggaren och Årets Mästerkock 2011, Louise Johansson, vissångaren och underhållaren Ewert Ljusberg och

Rolf Westerström, vd för Sjöräddningssällskapet.

– I år var vi rörande överens om valet av årets sill som är fräsch med färska råvaror och en aningens sötma. Årets sill 2012 ska avnjutas i ensamt majestät, gärna med potatis, ost och självvald dryck, säger ständige ordföranden Peter Harryson.

– Det var verkligen ärofyllt att få vara med och i en sådan här skara av matintresserade människor lär man sig så mycket. Det var också jäkligt kul att inte veta ingredienserna i de fyra sillinläggningarna utan få leta och känna sig fram. Man analyserar på ett helt annat sätt när man inte vet, säger Frederik Zäll.

Årets Sill ska bevara och utveckla svenska silltraditioner på ett nytt och innovativt sätt. De fyra sillinläggningarna har tagits fram av restaurang Salt & Sill. Årets Sill 2012 ska nu produceras av Klädesholmen Seafood och börjar säljas på Sveriges nationaldag den 6 juni – samtidigt som ”Sillens Dag” firas på Klädesholmen.

För ytterligare information kontakta:

Peter Harryson, tfn 0761-162835

Louise Johansson, tfn 0703-63 11 57

Frederik Zäll, 070-743 4848

Rolf Westerström, tfn 0775-790090

Ann Waldeborn, presskontakt Årets Sill 2012, bilder för fri publicering, tfn 0702-69 53 01, ann.waldeborn@perspective.se

www.aretssill.se                    www.saltosill.se                    www.kladesholmenseafood.se

Regioner

Klädesholmen Seafood AB är ett modernt företag baserat på generationer av kunskap och erfarenhet. Tidigare var vi fyra självständiga aktörer; Alax, Bråse, Klockbojen och PK Konserver. För att bli starkare och utöka våra möjligheter på marknaden bestämde vi oss 2002 att gå samman till ett gemensamt företag med namnet Klädesholmen Seafood. Därmed skapades ett modernt företag med större produktionskapacitet - väl rustat att möta de ständigt ökande kraven på effektivitet, kvalitet, flexibilitet och marknadsutveckling.

Salt & Sill är en skärgårdskrog med internationellt kök som startade 1999. Med lokala råvaror och starka influenser från kust och hav serveras högkvalitativ mat i inspirerande miljö. I oktober 2008 öppnade Sveriges första flytande hotell i anslutning till restaurangen, som är en mötes- och konferensanläggning med 46 bäddar och verksamhet året runt. Salt & Sill har tilldelats omdömet ”Värt en resa” och ”Whites hjärta” av White Guide samt kvalitetsutmärkelsen ”Västsvensk mersmak” av Västsvenska turistrådet.