Sedan drygt ett halvår tillbaka driver Frida Lyckman den KlarSynt-anslutna optikerbutiken Västertorp Optik.

Efter fyra år tog Frida Lyckman över KlarSynt-anslutna Västertorp Optik

Västertorp Optik ligger på torget i Västertorp Centrum i Hägersten i Stockholm. De stora skyltfönstren lyser upp torget med de välutvalda bågarna. Hos Västertorp Optik finns ett handplockat glasögonsortiment. Alltifrån trendiga modebågar till vintage bågar. Här blandas dova toner med ett färgglatt sortiment.

Frida Lyckman bär ett par färgglada bågar i orange.
Sedan drygt ett halvår tillbaka driver Frida Lyckman den KlarSynt-anslutna optikerbutiken som hon själv arbetat i de senaste fyra åren. Förutom att utveckla bågsortimentet i butiken har hon gjort plats för ett linsrum.

Och kanske är butiksutvecklingen ett resultat av Fridas gedigna erfarenhet inom optikbranschen och butiksarbetet.

– Jag har bakgrund inom barn- och omsorg. Att jag i senare delen av 1990-talet hamnade i optikerbutik var en ren slump. Jag ville byta jobb, såg en annons och sökte.

Sedan dess har Frida arbetat i de flesta rikstäckande optikerkedjor i Sverige.
Det var först år 2012, parallellt med utbildningen till optometritekniker, som Frida klev in den fristående optikerbranschen i och med en anställning i en KlarSynt-ansluten butik.
Både skillnaderna mellan den fristående optikerbranschen och franchise är stora och fördelarna att tillhöra den tidigare är många, anser Frida Lyckman.

– Tiden är en stor skillnad. I de stora kedjorna är det stressigt och det finns varken tid för ordentliga synundersökningar, lagningar och inslip av glas, kundbemötande eller möjlighet till kompetensutveckling, säger Frida.

Och relationen med kunden, kundbemötandet är det absolut viktigaste. I Västertorp Optik är synundersökningen runt en timme lång.
Att driva eget är en utmaning på många sätt med ständig problemlösning och nya regler att följa. Men på många sätt värt mödan.

Det är väldigt kul, säger Frida och fortsätter:
– Vad är det värsta som kan hända? Nu har jag med mig en enorm erfarenhet av att ha testat något nytt.