Kenneth Nettelbladt driver optikerbutiken Din Optiker Östermalm på Linnégatan i Stockholm. Idag är butiken en av de som ligger i framkant vid tillverkning och tillpassning av glasögonglas med individuellt anpassade glas.

Med KlarSynt i ryggen har man ett stöd

Idag är KlarSynt-anslutna optikerbutiken Din Optiker Östermalm i Stockholm en av de som ligger i framkant vid tillverkning och tillpassning av glasögonglas med individuellt anpassade glas.

Kenneth Nettelbladt har drivit optikerbutiken Din Optiker Östermalm på Linnégatan i Stockholm i över 20 år. I maj förra året totalrenoverades butiken och tillsammans med legitimerade optikern Monika Angerd Forsberg står de sig starka mot konkurrenterna och arbetar med banbrytande teknik på glasögonglas. I över 40 år har Kenneth arbetat som optiker på Linnégatan i Stockholm. Karriären inleddes på La Ronda Optik som då låg två portar bort från Kenneths egna butik idag. På 1980-talet när den flyttade och senare skulle säljas tog Kenneth över butiken. Idag äger han och driver den under namnet Din Optiker Östermalm. Idag har Kenneth skapat sig en stark ställning inom tillpassning och tillverkning av glasögonglas.

När de stora kedjorna och branschen i stort utvecklas mot snabba synundersökningar och enkla produkter, väljer Kenneth att fokusera på noggranna undersökningar optiskt hantverk, kvalité och ny teknik på glasögonglas.
– När jag började var optikerns roll mycket mer ett hantverksyrke. Det är så jag är skolad och det lever kvar här hos oss idag, säger Kenneth Nettelbladt.

Med egen verkstad, Rodenstocks DNEye Pro-scanner och en 3D-mätning med glasögonbågen på skräddarsys glasögonglas till perfektion. Här mäts varje ögas individuella anatomi vars biometriska värden sedan anpassas vid slipning av glasen. Men alla optiker kan inte tillverka individuella glas och har inte tillgång till varken den avancerade tekniken eller utrustningen som den kräver.
– Vi är för närvarande den enda optikerbutiken i Stockholm att erbjuda mätningar med DNEye PRO-scanner idag, säger Kenneth. Och för Kenneth innebär optikyrket ett stort ansvar. – Jag brinner för ögonhälsa. Jag har alltid satsat på kvalité, noggranna undersökningar och hållit mig i framkant när det gäller tekniken på glasögonglas och att alltid kunna erbjuda det bästa, säger Kenneth.

2008 anslöt sig Din Optiker Östermalm till den fria fackhandelskedjan KlarSynt som idag är Sveriges största sammanslutning av fristående optiker. Hos KlarSynt är ögonhälsa och det personliga mötet i fokus.
– För mig är det en styrka att tillhöra KlarSynt. Jag kan bestämma själv över min verksamhet och sortiment, men ändå ha KlarSynt i ryggen att stötta mig mot och få hjälp ifrån, säger Kenneth.

Bli delägare i KlarSynt!

Vill du tillhöra en stark kedja, men behålla den privata butiksägarens fördelar? Bli delägare i Sveriges största butiksägda optikerkedja med 120 butiker i Sverige – från Övertorneå i norr till Trelleborg i Söder.

Som delägare i KlarSynt får du bl.a.:

• Kampanjer och marknadsföringshjälp
  • Kompetensutveckling/utbildning
  • Fördelaktiga inköpsavtal på bågar, linser och glas
  • Smarta kundkoncept; LinsBoxen, SynTrygg, BrilliantKund och DelBetala
  • Självbestämmande över butiken, produkter, priser, inredning och personal

Är du intresserad av att starta en ny butik, köpa en etablerad butik, arbeta som optiker eller säljare i en KlarSyntverksamhet?

Välkommen att höra av dig till KlarSynts VD Annica Zinders, 08-555 093 01, annica@klarsynt.se