Industriella klättrare utbildas i Östersund

Pressmeddelande   •   Jun 29, 2017 08:00 CEST

Trainer Bernard Norberg instruerar de blivande repteknikerna i en av Klätterservice utbildningslokaler.

Klätterservice startar utbildning för reparbete, även kallat industriell klättring, i Östersund till hösten.

- Vi har varit verksamma i Östersund sedan 2015 och har då framförallt utfört hantverksuppdrag inom vattenkraften, berättar Björn Segelsbo, projektledare på Klätterservice. Att starta en utbildningsverksamhet är ett naturligt nästa steg för oss i denna regionen.

Utbildningen hålls enligt den internationella standarden Society of Professional Rope Access Technicians (SPRAT) och vänder sig till en bredd av yrkesgrupper.

- Vanligt förekommande på kurserna är plåtslagare, fönsterputsare, industriarbetare och allehanda montörer, men jag kan även se att folk inom vindkraft såväl som pistörer och arborister har nytta av en bra utbildning för reparbete, säger Björn.

- Att vi nu börjar utbilda reparbetare på orten har sin grund i att efterfrågan är stor, men även att vi ser stora fördelar säkerhetsmässigt med fler välutbildade reparbetare i branschen, fortsätter han. De svenska riktlinjerna är inte helt tydliga medan internationella riktlinjer garanterar ett säkert och effektivt utförande, menar Björn.

En utbildningslokal för ändamålet kräver rejäl takhöjd, ett bjälklag som klarar tyngden av både människa och utrustning, samt bekväma faciliteter för teoretiska lektioner.

- I Torvalla Industriområde har vi hamnat helt rätt! Lokalen uppfyller de krav vi ställer och är dessutom lätt att ta sig till, avslutar Björn.

Klätterservice AB är en leverantör av tjänster utförda via reparbete och utbildningar i enlighet med SPRAT, Society of Professional Rope Access Technicians. Vi har sedan 2007 varit engagerade i arbete på hög höjd och våra hantverkare har internationella certifikat från både SPRAT och IRATA. Våra 4 affärsområden är Infrastruktur & industri, Bygg & fastighet, Innovation och Utbildning. Företaget med säte i Höganäs har 25 anställda och utgår ifrån Malmö, Stockholm och Östersund.

Kommentarer (0)