Här utför repcertifierade hantverkare fasadarbeten för en bostadsrättsförening. Standarden för reparbete som heter SPRAT garanterar en hög säkerhet och ett effektivt utförande.

Klättrare certifieras i Malmö

I Malmö finns nu möjlighet att certifiera sig för reparbete, även kallat industriell klättring, enligt SPRAT, Society of Professional Rope Access Technicians. Det är Klätterservice som till våren lanserar utbildningsmöjligheten och efterfrågan är stor.

- Utbildningar för reparbete är efterfrågade i hela Sverige men hittills har möjligheten främst funnits i Stockholmsområdet, berättar David Norell som är utbildare och även evaluator inom SPRAT. I takt med att allt fler uppdragsgivare ställer krav på certifikat hos utövarna, så ökar givetvis efterfrågan på utbildning och i Malmö finns ett stort behov, fortsätter han.

Vem vänder sig utbildningen till?

- Hantverkare som vill jobba från rep, men även fönsterputsare, riggare och andra yrkesgrupper som vill arbeta säkert på höjd, berättar David. Det finns ett stort behov av hantverkare generellt och hantverkskompetens i kombination med ett certifikat för reparbete finns det ett enormt sug efter, menar han.

SPRAT är en internationell standard som ställer höga krav på säkerhet och vars certifieringsmodell är erkänd globalt. Standarden uppkom under 1980-talet för behovet off shore och har utvecklats i takt med att marknaden för reparbete har vidgats till att omfatta även byggnader och konstruktioner på fast mark. Eftersom reparbete är en relativt ny förekomst på den svenska marknaden håller standarden på att bli känd först nu.

- Vi som är insatta och arbetar i rep känner till standarden och att utövande inom den garanterar en hög nivå av säkerhet, menar David. Att kunskapen om detta ökar hos våra beställare är vi mycket glada för. Det har funnits en risk med att reparbete blir alltmer vedertaget utan att beställare är tillräckligt pålästa. Vi är mycket glada att trenden pekar på att fler väljer att sätta säkerheten främst och genomgå en certifierande utbildning, menar David.

Kraven inom standarden SPRAT överträffar det svenska Arbetsmiljöverkets krav på flera punkter. Bland annat med kravet på förnyande av utbildningen vart tredje år och att en oberoende examinator inom SPRAT är den som avgör om kunskapsnivån är tillräckligt hög för att få utföra reparbete.

Klätterservice har utbildat reparbetare sedan 2007 och har certifierat fler än 300 reptekniker i enlighet med SPRAT. Företaget har ett training center i Solna i Stockholm och en plan för att starta kursverksamhet på fler orter i landet finns.