Klimatmarscher över hela världen den 8 september

Värmerekorden har i år slagits i hela världen. I Sverige har värmen, torkan och bränderna som rasade i somras spätt på oron för klimathotet. Miljöpolitiken har, i senaste Demoskop, seglat upp som den näst viktigaste frågan för väljarna inför valet i september. Nu planeras hundratals klimatmarscher över hela världen för att få politikerna att ta klimatfrågan på största allvar. I Stockholm går klimatmarschen under namnet Hjärtat slår för jorden.

Juli har varit den varmaste månaden sedan mätningarna börjades för 260 år sedan. Nya studier visar att människan har väldigt kort tid på sig för att hindra en uppvärmning på över två grader. Tre eller fyra grader varmare än idag skulle få katastrofala följder. Många landområden kan bli obeboeliga och havsnära städer och jordbruksmark översvämmas av stigande havsnivåer med flera meter på längre sikt.[1]

Mot denna bakgrund har det internationella nätverket Peoples Climate March dragit igång en global manifestationsdag den 8 september! Klimatmarscher kommer att ske över hela världen, bland annat i Stockholm, arrangerat av ett flertal miljö- och klimatorganisationer som ingår i nätverket KlimatSverige.

– Marschen är partipolitiskt obunden och syftar till att sätta press på partierna att agera med ett större tryck för att minska klimatförändringarna, säger Eva Lenke från Fossil Free Sweden och nätverket Klimatsverige, och som även är talesperson för Peoples Climate March Sverige.

I anslutning till klimatmarschen i Stockholm blir det uppträdande i amfiteatern i Rålambshovsparken på temat ”Hjärtat slår för jorden”, där alla deltagare kan medverka. Trummor, körer, dansare och performance skapar tillsammans en unik kulturmanifestation för klimatet. Därefter blir det en klimatmarsch genom Stockholm till ett avslutande torgmöte vid Mynttorget utanför Riksdagen.

– Genom att aktivt engagera alla deltagare i den kulturella manifestationen vill vi beröra och stärka engagemanget så att det bär vidare efter att manifestationen avslutats, berättar Mårten Pella, artist och ansvarig för kulturprogrammet Hjärtat slår för jorden.

Fakta

Länk till evenemanget i Stockholm: http://klimatsverige.se/hjartat-slar-for-jorden-peoples-climate-march-stockholm-2018/

Länk till den internationella samordningen: https://peoplesclimate.org/

KlimatSverige är ett nätverk som består av ett 90-tal föreningar. Läs mer här: www.klimatsverige.se.

För mer information och intervjuer, kontakta:

Eva Lenke, talesperson Peoples Climate March Sverige, 070-219 39 86

Mårten Pella, programansvarig Hjärtat slår för jorden, marten.pella@gmail.com073-774 4946

Pontus Björkman, pressamordnare, 073-7711850, pontus.bjorkman@sal.se

RISE FOR CLIMATE, JOBS AND JUSTICE!

Real climate leader­ship rises from the grass­roots up.

Be part of the movement that’s ending the era of fossil fuels and building 100% renewable energy for all.

On September 8, we’re planning thousands of rallies in cities and towns around the world to demand our local leaders commit to building a fossil free world that puts people and justice before profits.

No more stalling, no more delays: it’s time for a fast and fair transition to 100% renewable energy for all.

[1] http://www.mynewsdesk.com/se/su/pressreleases/jorden-riskerar-att-roera-sig-mot-ett-tillstaand-av-hothouse-earth-2616671

Nätverket KlimatSverige samlar ett 90-tal föreningar och även enskilda personer som tar klimatforskningens varningar på största allvar. Vi vill att Sverige går före i en snabb och rättvis omställning till ett samhälle som respekterar planetens ekologiska och klimatmässiga gränser.

Läs mer om nätverket på www.klimatsverige.se.

Inför den globala klimatmanifestationsdagen den 8 september planeras klimatmarscher och andra aktiviteter över hela jorden. Läs mer här och se den internationella kartan över platser där planeras manifestationer: https://peoplesclimate.org/