Svenskarnas reslust är störst på måndagskvällen

Svenskarnas reslust är störst på måndagskvällen

Planerar du att boka en flygresa i kväll? Då är du inte ensam. Måndag kväll runt klockan nio är nämligen den tidpunkt då flest svenskar bokar sin flygresa, visar bokningsstatistik från flygbolaget KLM.

Svenska folket inleder den nya arbetsveckan med att drömma sig bort till varmare breddgrader. Det är nämligen under måndag kväll som flest söker efter och bokar flygresor, följt av tisdag och onsdag kväll. Fredag sticker ut som en populär dag för att söka efter resor, men när det kommer till bokningar ligger fredagar i botten. Det visar statistik från flygbolaget KLM, som har sammanställt alla flygbokningar och antalet besök på hemsidan hittills i år.

– Vår bokningsstatistik visar att det är under måndagen som de flesta väljer att boka flygresan, både i Sverige och i våra nordiska grannländer. Det kanske är ett sätt att ladda på med positiv energi i början av en ny arbetsvecka, säger Carina Bergqvist, på KLM.

Det är mellan åtta och tio på kvällen som svenskarna slår sig ner vid datorn för att boka resan, till skillnad från våra danska grannar som ser till att stilla resesuget redan vid lunchtid samma dag. Danskarna bokar nämligen helst sin flygresa mellan tio på förmiddagen och klockan två på eftermiddagen.

Datorn är fortfarande det överlägset mest populära redskapet för bokning av flygresor. Det är framför allt semesterresenärerna som bokar flygbiljetten via datorn, medan majoriteten av de som bokar genom mobilappenär affärsresenärer. Efter det att resan är bokad är det däremot mobiltelefonen som är den främsta källan för att hämta information inför och under resan, för både affärs- och privatresenärer.

– Vi märker en tydlig trend mot att fler använder mobiltelefonen eller surfplattan för att få information inför resan. Datorn är fortfarande populärast när det gäller att boka resan, men efter det tar de mobila enheterna över igen.

– Med tanke på hur viktigt det är för våra kunder att använda mobila lösningar före och under resan utvecklar vi hela tiden våra appar, så att resenärerna ska hitta rätt information vid rätt tidpunkt och på rätt plats, säger Carina Bergqvist.

Presskontakt Marknadschef Air France och KLM

Presskontakt General Manager North Europe North Europe